Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Styrk konkurrencen: Vær først med nye materialer

Vandafvisende uld, strygefri egenskaber, smudsafvisning og svedtransporterende effekter er blot nogle af mulighederne blandt 40 efterbehandlingsmidler, der kan give danske virksomheder konkurrencefordele. Find kataloget her.
Vandafvisende uld, strygefri egenskaber, smudsafvisning og svedtransporterende effekter er blot nogle af mulighederne blandt 40 efterbehandlingsmidler, der kan give danske virksomheder konkurrencefordele. Find kataloget her.

Nye midler gør det muligt at behandle fx uldtøj, så det bliver fuldstændig vandafvisende. En ny folder skal guide virksomhederne i junglen – for udnyttes det rigtigt, kan der blive tale om øget funktionalitet og et spændende konkurrenceparameter, melder både folkene bag og en testvirksomhed.

Vandafvisende uld, strygefri egenskaber, smudsafvisning og svedtransporterende effekter er blot nogle af mulighederne blandt de 40 efterbehandlingsmidler, der præsenteres i folderen ”Smarte efterbehandlingsmidler,” udgivet af Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning.

”Et oplagt konkurrenceparameter i det våde Skandinavien,” siger Lars Kristensen, indkøbschef i testvirksomheden Texman, der har behandlet en uldjakke, så den fungerer som en regnfrakke.

”Jakken hang her udenfor mit kontorvindue en af de sommerdage, hvor regnen bare øsede ned – sådan et dansk sommerskybrud. Bagefter var den knastør indvendig og vi kunne se, hvordan vandet prellede fuldstændig af,” lyder det.

”Dette materiale giver os nogle helt nye muligheder, for der er stadig stor interesse for uld. Det er klart, at vi kan give vores produkt et boost ved at tilføre en sådan merværdi,” fortæller Lars Kristensen.

Nye konkurrencefordele
Mange andre lande er endnu ikke gået i gang med at arbejde med de nye materialer, og det betyder, at danske virksomheder kan hente konkurrencefordele på både kort og lang sigt, spår Hanne Troels Jensen, der som leder af Videncenter for Intelligente Tekstiler er partner i Innovationsnetværket og dermed en af ophavsfolkene til oversigten.

Hun mærker en stigende efterspørgsel blandt danske virksomheder, der søger råd og vejledning til de nye processer.

”Vi har aldrig tidligere haft så mange henvendelser. Virksomhederne ringer markant mere end tidligere og spørger om funktionalitet og konkrete ideer til, hvordan en given feature lægges ind,” siger Hanne Troels Jensen og fortsætter:

”Den stigende efterspørgsel på viden her i centret fortæller mig, at forbrugerne nu efterspørger produkter med særlige egenskaber; sandsynligvis fordi de kender det fra sportstøj, der eksempelvis er svedtransporterende. I dag kan man jo ikke drømme om at købe sportstøj uden særlige egenskaber.”

Nem oversigt
I kataloget ”Smarte efterbehandlingsmidler” er der lagt vægt på, at det skal være nemt og overskueligt at finde rundt i de mange nye efterbehandlingsmidler. Derfor er de inddelt efter egenskaber, ligesom det er muligt at se deres miljø- og sundhedsmæssige aspekter samt hvilke tekstiler, de kan anvendes på.

”Vi har lagt vægt på, at kataloget kan bruges som første udvælgelse, så man hurtigt kan orientere sig. Kataloget kan spare virksomheden for meget tid, hvor medarbejdere ellers googler sig frem til viden, og måske ikke finder frem til alle nuancerne,” siger John Hansen, chefkonsulent hos Teknologisk Institut, der har været med til at udarbejde brochuren.

Han mener, at man ikke skal være bange for de nye efterbehandlinger – for forbrugerne er efterhånden blevet vant til dem, lyder det.

”En gang ville man sige, at teflon var forfærdeligt, men i dag er det jo alle steder omkring os; fra tekstiler til panden, som vi alle laver mad på hver eneste dag.”

Se kataloget her: Smarte-efterbehandlingsmidler-3