I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, en række indlæg om alt fra kontraktforhold til varemærkerettigheder. Denne gang handler det om markedsføring på blogs. For yderligere information, kontakt Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com

Det er efterhånden vidt udbredt, at bloggere omtaler produkter, restauranter, oplevelser og meget andet. Nettet er blevet en hovedkilde for research og inspiration, og en undersøgelse lavet af The Nielsen Company viser, at forbrugere i høj grad stoler på anbefalinger fra andre, også selv om de aldrig har mødt dem i virkeligheden.

Derfor kan det være yderst værdifuld markedsføring for en virksomhed, at få omtalt sine produkter på blogs – specielt hvis det er en blog med mange besøgende.

Kend dine paragraffer

Inden man beder bloggere om at omtale sine produkter, evt. mod at få gratis produkter, deltagelse i events eller andet, så skal man dog være opmærksom på markedsføringslovens § 4 om skjult reklame. § 4 siger:

”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Tydelig henvisning, tak

Det betyder i praksis, at hvis man honorerer en blogger for at omtale sine produkter, så skal man sørge for, at det fremgår klart og tydeligt i omtalen. Er omtalen honoreret, er der nemlig tale om reklame, også selvom virksomheden ikke stiller krav til indholdet og selvom honoreringen udelukkende består af produkter.

Fremgår det ikke klart og tydeligt, at der er tale om reklame, strider markedsføringen mod markedsføringsloven § 4 og virksomheden risikerer en henvendelse fra Forbrugerombudsmanden, en politianmeldelse og en bøde.

Virksomhedernes ansvar – ikke bloggernes

Forbrugerombudsmanden er opmærksom på den stigende trend med at bruge bloggere som led i sin markedsføring, og har flere gange langet ud efter virksomheder, som har undladt at instruere bloggerne om, at de på deres blog skal skrive, at der er tale om reklame. At det er virksomheden – og ikke bloggerne som bliver holdt ansvarlige – skyldes, at reklamen sker i virksomhedens interesse, og at markedsføringsloven kun omfatter erhvervsdrivende og derfor ikke private bloggere.

Så anvender din virksomhed allerede bloggere i sin markedsføring – eller påtænker I det – så husk at tjek at markedsføringsloven overholdes.