For den danske designer Louise Amstrup, har det hjulpet at skære helt ind til benet. Med sin base i London har designeren tidligere holdt shows både der og i København. Men at bruge tiden på kollektionen og ikke på at forberede shows og showrooms har givet pote; det har doblet hendes salg.

Da FashionForum møder designeren i hendes showroom i Paris, er der nemlig ikke noget overflødigt at spore. Louise Amstrup deler showroomet med en modist, hun i forvejen samarbejder med i London, men ellers er der ikke noget odiøst over showroomet i en lækker herskabslejlighed i Paris’ dyre ottende arrondissement.

”Jeg har tidligere været i kæmpe showrooms med masser af andres brands. Jeg har tidligere holdt shows og vil gerne gøre det igen, men nu hvor vi har skåret helt ind til benet og bare lavet en lookbook, har det doblet vores salg,” siger Louise Amstrup, men tilføjer, at det ikke nødvendigvis betyder mange nye butikker.

”Jeg vil gerne holde fast i min brandværdi og være skarp på, hvilke butikker vi sælger i. Det handler om at kommunikere til dem, man gerne vil kommunikere til,” siger hun.

Næste stop New York

Samtidig afviser Louise Amstrup, der har et tæt samarbejde med den danske (men ligeledes London-baserede) stylist Anders Sølvsten Thomsen, at ville holde show igen.

”Næste stop hedder New York,” slår hun fast.

”Men man behøver ikke at holde et show, for at drive salget. De fleste indkøbere kommer til London og Paris, hvor vi oplever stor interesse fra især Asien – Hong Kong, Taiwan, Kina og også Rusland,” siger hun.

De sidste sæsoner har været gode i forhold til hendes salg. Selvom Louise Amstrup kun sælges fra en række skarpt udvalgte butikker, har hun en stor kunde i Asos, der gerne køber godt ind.

”Det kan godt være, de kun køber ti styles. Til gengæld køber de mange af dem,” lyder det, hvorefter hun påpeger at de sidste sæson solgte 90 pct. af de indkøbte varer på en uge.

Unaturlige forventninger

Det betyder, at det efterhånden begynder at løbe rundt for Louise Amstrup.

”Det løber godt rundt, vi sælger til de rigtige. Det handler jo om at være fornuftig. Der er ofte en unaturlig forventning om, at man skal klare den på to sæsoner og blive en stjerne, men ofte går der jo flere sæsoner, inden indkøberne laver deres første ordrer,” påpeger hun og afslutter:

”Man kan godt være 10 år om at gro. Så længe man vokser med opgaven.”