Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

Capsule: Danske brands får nye kunder

De ni danske brands, der er sammen på messe i Paris, gør status ovenpå en messe, der næsten har givet alle nye kunder.
De ni danske brands, der er sammen på messe i Paris, gør status ovenpå en messe, der næsten har givet alle nye kunder.

Søndag eftermiddag på Capsule-messen i Paris, og de ni danske brands, der sammen har været afsted på et eksportinitiativ arrangeret af Danish Fashion Institute (DAFI, red.), er klar til at gøre status. Heldigvis er de sidste timer op til lukketid præget af en sidste buzz og et sidste ryk af indkøbere.

Helt overordnet er der tilfredshed med den fælles tur, hvor Maxjenny, Stine Goya, Maria Black, Vibe Harsløf, Hofmann, Stine Ladefoged, Iben Høj, A Question Of og The Last Conspiracy har været i byernes by under den samme paraply; 9 Danes in Paris.
Alle har dog haft sin egen stand, og selvom Capsule-messen ikke har været den mest velbesøgte, melder langt størstedelen af de danske brands om nye kunder i ordrebøgerne.

”Der kunne godt være mere gennemstrømning, men vi har fået nye kunder. Blandt andet nogle russiske butikker,” siger Majken Andy, sælger hos Stine Goya.

Godt initiativ
Samtidig er alle enige om, at et eksportinitiativ som dette er en god ide fremadrettet.

”Man får jo serveret det hele med sådan et initiativ,” siger Heidi Hofmann, der er på messe i Paris for første gang, ligesom strikdesigner Stine Ladefoged, der også har fået nye kunder.

”Fra fx New York og Saudi Arabien. Dem havde vi jo ikke fået i København,” siger hun og påpeger, at hun er fint tilfreds med at være på Capsule.

God location
Lige til højre for indgangen, som noget af det første man ser, står Maria Blacks bod fuld af designerens karakteristiske smykker.

”Vi er super glade for placeringen og det er et super fedt initiativ, selvom nogle af vores kunder synes, messen er placeret for langt væk,” siger Kir Løgstrup, sælger hos Maria Black.

En anden smykkedesigner, der er med på messen er Vibe Harsløf. Det er også hendes første gang i Paris, men allerede før eksporttiltaget havde hun besluttet sig for at tage af sted.

”Det er virkelig rart med lidt økonomisk støtte. Og vi ligner resten af messen, fordi vi stadig er delt op,” siger hun og tilføjer:

”Jeg tager hjem og er tilfreds.”

Asiatisk fokus
En virkelig stor del af indkøberne på Capsule er fra asien, med især en lang række japanske butikker repræsenteret.

”Derfor er det også godt at være af sted sammen, så vi samler nogle af de skandinaviske mærker,” siger Nadja Nielsen, sælger hos Maxjenny, der udover opmærksomheden fra Japan denne sæson især har fået nye kunder i Tyskland.

”Jeg overvejer at tage på messe i Tokyo også, fordi interessen fra Japan har været stor,” lyder det fra Heidi Hofmann, der kun har i gang været i tre sæsoner, men som melder om at forretningen går godt.

”Nu er vi startet op med messe i Paris, så nu kører det. Det skal vi fortsætte med. Vi begynder at tjene penge nu – det går faktisk godt,” afslutter hun.