Ved årets World Retail Congress er blandt andre adm. direktør for gigantvirksomheden Saks, der driver stormagasiner over hele USA, på talerstolen. Folkene bag kongressen har stillet ham fem hurtige spørgsmål om, hvilke tendenser der præger detailbranchen lige nu.

Hvad er den største udfordring for detailhandlen I dag?

Steve Sadove, adm. direktør og bestyrelsesformand for Saks: “For at forblive relevant og for at imødekomme behovene hos kunderne, hvis indkøbsvaner ændrer sig hurtigt, skal detailhandlen i dag tænke i at blive multichannel-organisationer. Dette kræver en enorm mængde talent, planlægning og engagement af organistionens ressourcer – både de økonomiske og de ikke-økonomiske. ”

Hvordan garanterer man succes i dagens detailklima?

“Man kan aldrig garantere succes. Du kan bestemt forbedre dine chancer, hvis du sørger for transparens og en klar vision gennem hele virksomheden. Og sørger for at sammensætte et talentfuldt, innovativ og erfarent team, der forstår, omfavner, og udfører denne vision. Men teamet skal være smidigt for at foretage strategiske justeringer i et miljø underforandring.”

Hvad er det mest spændende i forbindelse med detailhandlen lige nu?

“Det mest spændende er, hvor hurtigt alting forandrer sig. Det er både udfordrende og spændende at skulle følge med alle de teknologiske fremskridt og de forskellige måder, som kunderne ønsker at handle hos os. Detailhandlen har ændret sig mere i de seneste fem år, end den gjorde i de fyrre år, der gik forud. Der er utallige yderligere i vente – heraf flere, som vi ikke engang har fantasi til at forestille os på dette tidspunkt.”

Hvilke detailvirksomheder beundrer du allermest – og hvorfor?

”Der er for mange til, at jeg kan nævne dem. Jeg beundrer mange forskellige organisationer af mange forskellige årsager. Du kan lære noget fra enhver succesfuld virksomhed – detailhandel såvel som ikke-detailhandel.”

Hvad ser du mest frem til på dette års World Retail Congress i London?

“World Retail Congress er en stor mødeplads, hvor vigtige detailledere og beslutningstagere fra hele verden mødes. Det er en fantastisk mulighed for at netværke, udveksle ideer og lære af hinanden. Jeg er meget begejstret for at være en del af det. ”

 World Retail Congress foregår på kongrescentret ExCel i London fra den 19.-21. september. FashionForum dækker traditionen tro kongressen med flere detailartikler dagligt. Læs mere her.