Kina er også for de små og mellemstore
Ifølge dansk modeeksport-ekspert er Kina absolut ikke kun for de helt tunge sværvægtere.Kina er hurtigt ved at skifte fra at være verdens største industriområde til at være verdens største shoppingplatform. Alligevel går debatten livligt om, hvorvidt danske brand bør satse på eksport allerede nu, eller om tiden endnu ikke helt er inde.
”Mange i Danmark påstår, at små- og mellemstore brands ikke har samme chancer som de store i Kina. Men jeg mener ikke, at det behøver at være sådan. Alle bør overveje vækstmarkeder uden for Europa,” lyder det fra Henrik Spandet-Møller, der har stiftet taskforcevirksomheden Spandet and Partners og i øvrigt har udgivet bogen ”Danish Fashion Going Global” om dansk modes internationale potentiale.
Spandet and Partners har siden oktober sidste år intensiveret fokus på Kina og sammen med to danske investorer og en kinesisk partner gør man nu, hvad man kan, for at forbinde kinesisk kapital med europæiske brands. Og ifølge Henrik Spandet-Møller er der ingen grund til, at ikke også mindre danske virksomheder hopper på vognen:
”Du ville kunne se med egne øjne, hvor mange SMV (små og mellemstore virksomheder, red.), der er etableret derude fra Italien, Japan, Frankrig osv. – så hvorfor ikke også danske?”
Han fraråder dog de mindre spillere at hoppe ud i samme eventyr med eget detail, som fx Ecco og Bestseller har gjort det.
”De små og mellemstore skal tænke i andre baner end at lave egen retail derude. De skal genopfinde sig selv og tænke ud af boksen. Være innovative, som dengang Martinsen, Møller og kompagni flyttede produktionen ud af Danmark og fokuserede på design og branding i stedet. Det var da innovativt,” lyder det fra direktøren.
Men man bliver nødt til at alliere sig med partnere, mener Henrik Spandet-Møller, for de små og mellemstore har som oftest ikke selv den nødvendige viden om markedet i Kina.
”Der er mange faldgruber, tag varemærkeregistrering som et eksempel. SMV’er har typisk ikke en egen juridisk afdeling, de har ikke en franchiseafdeling, eller en salgschef, der tager sig af de fjerne markeder. SMV har ofte svært nok ved at få dagligdagen til at hænge sammen.”
Kina har indtil for få år siden været polariseret i henholdsvis et ekstremt billigt segment og et meget dyre segment især bestående af konceptbutikker.
”Der var ikke multibrandbutikker, som jo er hovedsalgskanalen for de fleste SMV’er i Europa. Det har gjort udfordringen endnu større. Der var for et par år siden fx en del børnetøjsmærker, der viste deres kollektioner på messer i Kina og fik god respons fra forbrugerne. Men hvor skulle disse små kollektioner sælges og distribueres, når der kun var store mærkevarebutikker og department stores i landet?” spørger Henrik Spandet-Møller.
Havde nogen spurgt Spandet and Partners dengang, havde anbefalingen lydt, at de små mærker skulle slå sig sammen og lancere et eget ”multi-mono-retail-koncept”.
I dag er situationen en lidt anden. Der er nemlig sket en modning af markedet, påpeger Henrik Spandet-Møller.
”Moden dikteres ikke længere oppefra af store huse som Louis Vuitton, Gucci og Hermès. Der åbner efterhånden en del multibrandbutikker, hvilket gør det nemmere for de mindre og mere ’edgy’ mærker. Og der åbner også så småt multibrandbørnetøjsbutikker, for nu at blive i det eksempel,” siger han.
Og så skal man heller ikke kimse af den massive vækst, der foregår på det kinesiske marked.
”Markedet vokser som intet andet marked i verden, og der er en stigende interesse for andet end de store mærkevarer. Der opstår nu også som på mere modne markeder multibrandbutikker “rundt om hjørnet” på B-lokationer, der stadig er i nærheden af de store shoppingcentre. I Shanghai er der endda områder, hvor der kun er multibrand-butikker.”
Spandet and Partners hjælper gerne danske modevirksomheder i gang og færdiggør forarbejdet til et større ekspansionsprojekt for danske virksomheder af alle størrelser i oktober. Til den tid forventer man at få klarlagt en liste over relevante brands såvel som lokale kinesiske business partnere.