Kreativ tænkning og knastør strategiplanlægning går dårligt i spænd. Danske modevirksomheder har problemer med forretningsmodellen, og det er problematisk, for det er afgørende for virksomhedernes overlevelse, at de har styr på indtjening og udgifter.

Men der er en løsning. Helt nye erfaringer fra Innovationsnetværket viser nemlig, at de kreative bør arbejde med strategi på en noget anden måde end hidtil antaget:

”Kreative virksomheder har svært ved at udmønte forretningsstrategier. De forstår ikke de klassiske modeller, og derfor mangler de styreredskaber i hverdagen, så de ved, hvad vej de skal. Eksempelvis ved at få greb om sammenhængen mellem indtjening og udgifter,” siger Betina Simonsen, der er adm. direktør i Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som sammen med landets førende forsknings- og vidensinstitutioner arbejder med udvikling af danske livsstilsvirksomheder.

Dynamisk og visuel strategi

I knap to år har Innovationsnetværket arbejdet intenst med, hvordan kreative virksomheder udvikles. Det er afgørende for enhver virksomhed at forstå den forretningsmodel, man bruger, men her viser det sig, at de kreative virksomheder er blevet svigtet, fordi de tænker fundamentalt anderledes end traditionelle virksomheder.

”Kreative virksomheder kan ikke bruge en konsulent, som er inde i en kort periode og hjælpe med at lave det strategipapir, som hives op af skuffen, når banken og bestyrelsen skal kigge med. Modevirksomheders hverdag er konstant i bevægelse, og derfor har de brug for en forretningsmodel, som hele tiden kan modelleres,” forklarer direktøren og fortsætter:

”Da vi i vores projekter anviste visuelle modeller, hvor der flyttes rundt på strategiske elementer, akkurat som i et brætspil, ja, så skete der en markant udvikling. For pludselig stod virksomhederne med et redskab, der matchede deres foranderlige hverdag og måden, de arbejder på.”

Hun peger på, at de kreatives kernekompetence jo netop er at tænke anderledes end traditionelle virksomheder gør:

”Så det er naturligt, at de har brug for andre værktøjer for at udvikle sig,” siger Betina Simonsen.

Mangler værktøj til at udleve strategien

Innovationsnetværket har taget konsekvensen af den nye viden og tilbyder fremover de kreative virksomheder et målrettet udviklingsforløb. Derfor er den schweiziske forfatter Alexander Osterwalder inviteret til Danmark for på en konference at præsentere sin visuelle forretningsmodel “Business Generation Model”.

”Vi vil gerne være med til at ændre og optimere livsstilsvirksomhedernes udviklingsbetingelser. Det er vigtigt med målbare og udviklingsorienterede forretningsplaner, men det er samtidig afgørende, at vi som samfund forstår, at virksomheder er forskellige og derfor skal have de rette ledelsesredskaber til rådighed,” siger hun.

Betina Simonsen mener, at modebranchens udfordringer blandt andet skyldes, at de har svært ved at tage klassiske forretningsmodeller til sig.

”De mangler værktøj, som hjælper dem med at udleve deres strategi og passer til deres foranderlige vilkår. Målet må derfor være, at flest mulige kreative fremadrettet får redskaber til at se og forstå deres egen strategi,” fastslår direktør Betina Simonsen.

Konferencen med Alexander Osterwalder er gratis og åben for alle – og der er flere spændende tiltag i støbeskeen i den forbindelse. Det bringer FashionForum mere om i nærmeste fremtid, så tilmeld dig vores nyhedsbrev – så er du blandt de første, der hører nyt.

Konference med Alexander Osterwalder
Tid: 11. september 2012
Sted: Via UC – TEKO, Bygning E, Birk Centerpark 5, 7400 Herning
Pris: Gratis
Tilmelding: Senest den 3. september til svea@innonetlifestyle.com. Begrænset antal pladser.