Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Mr på messe - mest for medlemmerne

For Indkøbsfællesskabet Mr handler modeugen som altid om at servicere medlemmerne - de 77 butikker i andelskæden.
For Indkøbsfællesskabet Mr handler modeugen som altid om at servicere medlemmerne - de 77 butikker i andelskæden.

Danske brands tager ikke nødvendigvis på messe for at kapre nye kunder. For indkøbsforeningen Mr er man primært på CIFF for at servicere medlemmerne – de 77 butikker, som kæden tæller i Danmark.

Mr blev startet i 1964 af seks købmænd med hovedsæde i Kolding, og på den 250 kvadratmeter store stand på CIFF i Bella Center kan de enkelte butiksdrivende kigge forbi og se, hvad det kommende år byder på af tiltag, når det gælder markedsføring og nye produkter. Mr-kæden har nemlig også to egne brands, Black Blue og Gino Marcello, som man kan få en forsmag på på kædens stand. De to mærker føres kun i Mr’s egne butikker – og så en enkelt anden butik på Island.

”Der var en butik, som meget gerne ville føre mærkerne, og det gav vi selvfølgelig lov til. Men ellers er de to brands eksklusivt for Mr-butikkerne,” siger Frank Skovgaard, der er adm. direktør for indkøbsforeningen, og han fortæller, at indehaverne af de individuelle butikker typisk kigger forbi standen for at se netop hvilke af Mr-kædens kampagner, der afvikles hvornår.

Hvad og hvornår

”Det har en værdi for butikkerne at vide, hvad der markedsføres i medierne hvornår. For så kan de jo se, hvad de skal sætte fokus på i hvilke perioder.”

De fleste af kædens avis- og magasinannoncer for 2013 er nemlig allerede planlagt, og på standen finder man en oversigt over, hvornår hvilke af kædens i alt 100 mærker fremhæves i annoncer.

”Det giver os en dialog med butikkerne omkring, hvilke mærker vi vil anbefale dem at købe ind. Og samtlige de butikker, der besøger CIFF, kommer forbi standen.”

Medlemmerne bestemmer selv

Men det er meget forskelligt, hvilke – og hvor mange – af de brands, kæden har i hus – her iblandt kan nævnes blandt andre Gant, Sand og Tommy Hilfiger.

”Det er jo ikke nødvendigvis de samme brands, der skaber salg i Thyborøn og Lyngby Storcenter, og der respekterer vi selvfølgelig de enkelte butikkers profiler,” forklarer Frank Skovgaard og tilføjer:

”Men vi gør selvfølgelig, hvad vi kan for at de mærker, vi har valgt til kæden er dem, du kan købe i butikkerne.”

Nu også online

Men selvom en given Mr-butik ikke fører et helt bestemt mærke, er det ingen grund til at fortvivle. Som noget helt nyt har Mr. nemlig for blot en måned siden startet websalg. Det fungerer således, at man enten kan købe ind direkte fra Mr-kædens hovedside, eller man kan tjekke, hvorvidt en given butik i nærmiljøet forhandler det mærke, man er på udkig efter.

Hos Mr hr man længe overvejet at rykke butikken på nettet. Men tingene tog rigtig fart, efter at kæden fik en rapport fra analyseinstituttet Wilke, som viste, at de mandlige kunder var parate til nethandel.

”Undersøgelsen viste bl.a. at en tredjedel af de mænd, der handler herretøj på nettet foretager mere end 40 pct. af alt deres tøjkøb på nettet. Og det var jo en farlig udvikling, når vi nu kun satser på fysiske butikker.”

Og det er så smart indrettet, at den centrale webshop ikke bliver en konkurrent til de enkelte butikker.

”Nej, for Mr. er jo ejet af butikkerne. Det vil sige, at den indtjening, der er på websitet, går direkte til de enkelte butiksindehavere.

Mr har da heller ingen intentioner om at droppe de fysiske butikker, da den største del af handelen stadig foregår der.