Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Glad messedirektør: Det er ligesom i gamle dage

Vision-direktøren Jan Carlsen er glad oven på første forsøg med én messe, der rummer både Terminal-2 og CPH Vision.
Vision-direktøren Jan Carlsen er glad oven på første forsøg med én messe, der rummer både Terminal-2 og CPH Vision.

Det er lørdag eftermiddag, og klokken fortæller, at der er en time, til Vision lukker og slukker for denne gang. FashionForum møder adm. direktør Jan Carlsen til en snak om sammenlægningen af CPH Vision og Terminal-2 – og om forandringsvilje i det danske messelandskab.

Overordnet har messedirektøren været yderst tilfreds med det nye koncept, hvor man har slået de to messer sammen under hatten Vision – og videre inddelt de enorme lokaler på det gamle DSB-banelegeme i seks områder.

”Selvfølgelig er der begynderfejl, men planen fungerer, og jeg har bestemt været mindre skizofren denne gang,” griner direktøren, der glæder sig over denne gang at skulle forholde sig til én placering frem for to som tidligere.

Puls som i gamle dage

Om stemningen på stedet siger Jan Carlsen følgende:

”Det er ligesom i gamle dage, hvor der er en puls, og folk har lyst til at sætte sig ned og købe. Det er første gang i mange år, jeg har følt en decideret positivitet herude.”

En enkelt udstiller beklagede sig til FashionForum over, at man rigtignok kunne se flere indkøbere på messen, men at det ikke nødvendigvis var de rigtige indkøbere. For hvad skulle man bruge flere dametøjsindkøbere til, når man selv driver et herretøjsbrand? Konfronteret med udsagnet påpeger direktøren, at der må være en positiv akkumuleret effekt ikke desto mindre:

”Når du får samlet flere potentielle købere, er der i sagens natur større sandsynlighed for at sælge. Sammenlægningen er det eneste rigtige. Det har skabt den hype, vi gerne ville opnå, at lægge messerne sammen og blande mærker, der ikke har tilhørsforhold, fordi indkøbere så ser nogle muligheder med disse andre mærker. Det kan jo sagtens være, at en dametøjsindkøber bliver inspireret til at indkøbe herretøj også. Der kan sagtens være en afsmittende effekt.”

Det handler om psykologi

Direktøren mener således, at det i bund og grund handler om psykologi.

”Der er fordele og ulemper ved alt. En messe er for mig at se præcis som en butik eller en restaurant. Der er meget psykologi i det. Du går jo ikke ind på en restaurant, hvis den er helt tom. Det er når der er andre mennesker derinde, det bliver interessant at komme. En messe er på samme måde.”

Beklager logistiske udfordringer

Egentlig status ønsker Jan Carlsen at gøre før de endelige besøgstal foreligger, og man har adspurgt udstillerne om deres oplevelse. Til gengæld er direktøren ikke bleg for at fortælle om de udfordringer, et splinternyt set-up fører med. Og han beklager over for de besøgende, der måtte stå længe i kø for at komme ind på messens første dag:

”Vi har tidligere haft to lokationer med den logistik, det medfører. Vi skal fremadrettet have  tilpasset vores logistik bedre. Der stod kø ud til vejen i torsdags, fordi der var for mange mennesker, der ville ind på samme tid. Der haltede logistikken. Men det må vi så gøre bedre næste gang – så finder vi et nyt system. Nu sætter vi os ned og ser i den lille sorte lommebog, hvad vi kan gøre bedre til næste gang. Overordnet er meldingen fra udstillerne, at de tager de små skavanker med et gran salt. Man må vænne sig til det nye.”

Messerne og samarbejdet

Den evindelige elefant i rummet er som flertallet bekendt samarbejdet messerne imellem. Jan Carlsen kunne med egne ord fortælle talrige røverhistorier om samarbejdet – eller manglen på samme – men gør det ikke.

”I sidste ende skader det os alle sammen, at der ikke er bedre samarbejde mellem messerne. Vi føler, at vi gør vores, men man bliver nødt til at have helikopterperspektivet på og se på, hvad der er til alles bedste – inklusive til København som modeby – frem for at være egocentriske.”

Færre messer, tak

Fra Bella Centers side lyder et ønske om at samle hele molevitten i Ørestad, og selvom Jan Carlsen naturligvis har lidt andre planer, er han helt med på, at man skal samle tingene på færre lokationer for at imødekomme de besøgendes behov for at kunne udnytte den sparsomme tid til mere koncentreret modeindkøb.

”Vi synes, det rigtige er at lægge tingene sammen. Vi kunne sagtens have bibeholdt to lokationer, men vi må se på, hvad der er godt for København. Ønskerne fra både indkøberne og mærkerne er færre lokationer.”

Det er derfor en glad og tilfreds messedirektør, der giver FashionForum håndslag og lover at låse efter sig, så alting står hvor det skal til februar, når Vision for 30. gang slår dørene op for udstillere og gæster.

”Messer kommer og går. Jeg har set mange messer, siden jeg startede. Men vi fejrer selv 15-års-jubilæum næste år, så noget må vi gøre rigtigt.”