Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Soulland: Vi skal redefinere modeshowet

De inviterede skal aktiveres med smartphones og sociale medier, lover Silas Adler, der afholder et utraditionelt modeshow.
De inviterede skal aktiveres med smartphones og sociale medier, lover Silas Adler, der afholder et utraditionelt modeshow.

Sidste sæson var Soullands show et af de mest besøgte på Rådhuset. Denne gang er Rådhuset skiftet ud med en super eksklusiv location med plads til få – og der bliver heller ikke tale om et traditionelt modeshow. Det lover Silas Adler, grundlægger og designeren bag Soulland.

”Vi vil gerne være med til at redefinere, hvad et modeshow skal kunne og kan være,” siger han over en kop kaffe til FashionForum.dk.

”Der bliver slet ikke tale om et traditionelt show. I stedet bliver det en rejse, hvor de inviterede selv skal deltage for at få ekstra viden og indsigt,” siger den prisvindende designer.

Teknisk show
Den største forskel på dette show og et traditionelt bliver brugen af teknik. Stod det til Silas Adler, var den danske modebranche nemlig meget bedre til at integrere både teknik og sociale medier i deres virksomhed.

”Det er ting, der slet ikke benyttes til fulde. Derfor har vi nu valgt at prøve det her af, hvor de inviterede skal bruge deres smartphones og dermed i højere grad selv bliver en del af showet,” siger han.

Har man ikke en smartphone, skal man dog ikke fortvivle helt – på traditionel vis, vil der nemlig stadig være modeller, der bærer kollektionen – de gør det bare ikke på en runway.

”I stedet kan man som beskuer betragte tøjet – og vil man se modellen gå på en runway og have ekstra information om tøjet, skal man have telefonen frem,” siger designeren uden at afsløre alt for meget – det kommer der meget mere om, efter showet.

På invitationen er der også vedsendt et såkaldt hashtag, der gør, at man kan tagge ens opslag om Soullands kollektion på sociale medier som Twitter og Instagram.

Risikabel satsning 
Dermed håber Silas Adler at få integreret både teknik og sociale medier i brandets udtryk – men samtidig erkender han, at det er en risikabel satsning.

”Alting skal klappe fuldstændig, hvis det skal fungere ordentligt – især det tekniske. Det duer bare ikke, at noget ikke vises ordentligt eller kommer frem med det samme, hvis folk skal bruge det,” siger han.

Samtidig er han også helt afklaret med, at nogle dele af kollektionen vil få mere opmærksomhed end andre. For nogle styles er bare vildere end andre.

”Men det er kun endnu en grund til at blive endnu skarpere i sin redigering af, hvad vi skal vise til showet. Vi viser fx ikke de mest kommercielle styles i mange forskellige farver – det er kedeligt, ensformigt og ligegyldigt for de interesserede. Man kommer jo for at se noget af det, der er sjovt og spændende,” afslutter han.