Det nye brand Soft Rebels har base i Kina, hvilket giver store fordele – og så efterlyser man større mod fra indkøberne.

Det virker som om, det danske brand Soft Rebels er kommet godt fra start, da FashionForum møder folkene bag på Visions første dag. For selvom det er den første fulde kollektion der lanceres, har brand manager Malene Svendsen haft to store fordele.

Brandet er lanceret af Style Butler, så administration, produktion og marketing har fra start været på plads. Og så er Style Butler fast etableret med et produktionskontor i Kina. Og det betyder en nemmere hverdag og bedre priser for et kommercielt brand som Soft Rebels.

”Vi har en masse synergieffekt med Style Butler. Det har været en gave at starte op med,” lyder det fra Malene Svendsen, der selv har boet i Shanghai i syv år.

Intet over 1.000 kr.
Selve kollektionen er ”et mix mellem noget råt og noget feminint” med både nitter på læder og denim og flagrende, løse gevandter. Masser af farver, masser af forskellige snit og former. Kort sagt en kollektion, der skal kunne sælge.

Soft Rebels sælges pt. fra ca. 150 døre i Nordirland, England, Tyskland, Danmark og Holland, på trods af, at brandet indtil denne kollektion kun har lavet mindre express-ting i et par år. Der er høje forventninger til Vision, ligesom brandet blev godt modtaget på Modefabriek i Holland.

”Vi forventer klart flere kunder. Men det handler også om at skabe noget brand awareness,” lyder det.

”Jeg har en politik om, at intet – udover læder og pels – må koste over 1.000 kr. Det er der, vores prispunkt ligger, og ud fra de mål, vi finder metervarer og produktionssteder, der stadig kan sikre en god kvalitet.”

Indkøbere skal turde mere
Men tilbage til salget. For selvom både Soft Rebels og Style Butler har stort fokus på online-salg og prøver at satse mere på synlighed gennem shop-in-shops og kommende egne butikker, så lyder opfordringen til indkøberne at de skal turde mere.

”Hvis vi havde en butik i krisetid. ville vi netop ikke købe det samme ind som alle andre. Så ville vi prøve at skille os mere ud. Det kunne være fedt, med flere indkøbere der turde købe de sjovere styles ind,” lyder det fra Malene Svendsen.

”Alle indkøbscentrene ligner hinanden og det ville være dejligt, at kunne tilbyde et større udvalg rundt omkring i landet – selvom folk altid kan finde det online,” siger hun og fortæller om hverdagen i Kina.

Loyalitet skaber fordele
Jagter man den gode kvalitet til en god pris i Kina, er det afgørende at man kender sine leverandører.

”Man skal virkelig være til stede og lære sine leverandører at kende,” lyder refrænet fra Malene Svendsen, der udmærket er klar over, at hun ikke er den første til at sige det.

”Men det betyder, at man får hurtigere levering, bedre kvalitet og bedre priser. Kineserne er virkelig dygtige, og det handler om at møde dem med respekt og ikke være nedladende, som nogen danskere godt kan være,” fortæller hun.

Soft Rebels’ kontor i Kina tager sig ikke kun af produktionen, men også af kommentering, konstruktion og udvikling. Det betyder, at varerne ikke skal sendes frem og tilbage rundt i verden. Sammen med de to danske direktører, er de eneste danskere på hele kontoret – resten er kinesere.

”Det hele handler om god kommunikation. Det er en balancegang mellem at være i en fremmed kultur med en anden forretningsgang og så at få en dansk mentalitet ind i hovedet på sine ansatte, så de er helt med på, hvilke kriterier vi sætter og kan kommunikere det til fabrikkerne,” afslutter Malene Svendsen.