Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

CFW-direktør: Showkalenderen skal genopfindes

Showkalenderen er pakket til bristepunktet med lange, sene dage. På sigt er det ikke realistisk, lyder det fra Anne Christine Persson, der ellers er stærkt tilfreds med kalenderens sammensætning.
Showkalenderen er pakket til bristepunktet med lange, sene dage. På sigt er det ikke realistisk, lyder det fra Anne Christine Persson, der ellers er stærkt tilfreds med kalenderens sammensætning.

Om få timer går Copenhagen Fashion Week officielt i gang, når design-talentet Freya Dalsjö skyder modeugen i gang med det officielle åbningsshow.  FashionForum har taget en snak med Anne Christine Persson, udviklingsdirektør i Copenhagen Fashion Week, om sæsonens showkalender, der er pakket lige til bristepunktet.

Anne Christine Persson  arbejder året rundt på at arrangere og udvikle modeugen – og få det hele til at hænge sammen. Derfor er de intense dage årets naturlige højdepunkter.

”For mig handler det meget om at se modeugen folde sig ud og at det hele forhåbentligt flasker sig som forventet,” lyder det fra udviklingsdirektøren, der især ser frem til de shows, de unge talenter står for.

”Showmæssigt ser jeg frem til at se de nye talenter som Anne Sofie Madsen, Freya Dalsjö og Asger Juel Larsen. De repræsenterer en ny bølge i dansk mode, som vi ikke har set tidligere – og de er med til at tegne dansk modes fremtid.”

Copenhagen Fashion Weeks DNA
Denne sæson kan man virkelig tale om et tætpakket program, der byder på stor diversitet – fra danske, etablerede brands til udenlandske tøjgiganter. Og i år er kalenderen et godt eksempel på det miks, der er interessant i København.

”Der er det helt rigtig miks af både nye og etablerede mærker. CFW’s dna er udgjort af brands som By Malene Birger, Day Birger et Mikkelsen og Bruuns Bazaar, der har været med i showkalenderen i mere end 10 år,” siger Anne Christine Persson, men peger straks på nogle af de yngre mærker.

”Nu er de yngre, men også etablerede mærker som Henrik Vibskov, Stine Goya, Wood Wood og Soulland en ligeså vigtig bestanddel af modeugens dna. Spændende er det også, at internationale mærker som Adidas og French Connection har valgt CFW som markedsføringsplatform,” fortæller hun, og peger til sidst på en af de hjemvendte designere.

”Og så er jeg så glad for at have Peter Jensen tilbage i showkalenderen.”

Nye muligheder skal afprøves
Til modeugen kommer der endnu engang prominente navne fra udlandet. Derek Blasberg, redaktør for V Man og Colin McDowell, forfatter og skribent for Sunday Times, har begge meldt deres ankomst ligesom journalister og redaktører fra blandt andre tysk Vogue, Style.com, brasiliansk Vogue, Love Magazine og tysk Glamour.

Og det er en tætpakket showkalender, de bliver mødt af. Fra tidlig morgen til kl. 24. om aftenen er der shows. For når så mange brands  vil holde shows, er det svært at få puslespillet til at gå op.

”I udlandet starter showkalenderen normalvist tidligt og slutter tidligt. Herhjemme har vi haft tradition for at starte senere og slutte senere. Vi har forsøgt at undgå de sene tider, men det har vist sig at være svært at få plads til alle de mange shows,” siger Anne Christine Persson, der peger på, at der fremover må arbejdes med kalenderen.

”Realistisk set er det uholdbart både med sene shows og så lange og tætpakkede dage, så på sigt skal der findes en løsning. I gruppen, der koordinerer showkalenderen, har vi talt om forskellige løsninger, men indtil videre er der ikke fundet den rigtige.”
Men noget skal ske, mener udviklingsdirektøren, der ikke mener situationen er optimal.

”Jeg tror, at det er essentielt for modeugen på sigt, at der gøres noget ved showkalenderen. Den skal genopfindes, for den nuværende løsning er ikke optimal for hverken presse, indkøbere eller dem, der afholder shows. Efter modeugen skal der arbejdes videre med forskellige muligheder,” afslutter hun.