Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Modeugens Aktører: NUNC

Jonas Østerby er Press & Marketing Manager for herrebrandet NUNC og bruger derfor det meste af sin tid på Gallery. Opskriften på en god messe er at udskifte sine rutiner og prøve noget nyt - og tage en lille bitter hver morgen.
Jonas Østerby er Press & Marketing Manager for herrebrandet NUNC og bruger derfor det meste af sin tid på Gallery. Opskriften på en god messe er at udskifte sine rutiner og prøve noget nyt - og tage en lille bitter hver morgen.

Når modeugen løber af stablen summer branchen af liv. Men mange har brugt flere måneder på at forberede de intense modeuger, der for mange er årets højdepunkt. I serien Modeugens Aktører møder vi en række forskellige mennesker, der alle arbejder professionelt med modeugen.

Jonas Østerby er Press & Marketing Manager for herrebrandet NUNC og bruger derfor det meste af sin tid på Gallery. Opskriften på en god messe er at udskifte sine rutiner og prøve noget nyt – og tage en lille bitter hver morgen. 

Hvordan forbereder du dig til CFW?

København er jo en af de senere modeuger, så til den tid plejer jeg faktisk at være ret godt med. Kollektionerne, lookbooks og messestand er som sådan afsluttet en god måneds tid inden København. Men uanset hvor godt man tror, man er med, er det som om der altid dukker et eller andet op i sidste øjeblik. Det sker hver sæson – og hver sæson bliver man lige overrasket, men sådan skal det jo være.

Min tid op til messen går med at finde ud af, hvilke aftaler jeg skal have lavet på messen, og forsøge at få dem spredt ud over dagene, så de ikke alle sammen står der samtidig.

Hvordan deltager du i CFW?

Jeg er på Gallery stort set under messen. Hvis jeg har tid til det, tager jeg for det meste lige rundt og hilser på, på de andre messer. Ud over at have forskellige mere eller mindre officielle møde med samarbejdspartnere og presse, assisterer jeg også vores salgsdirektør med salg til de af vores kunder, som skriver deres ordrer på messen.

Hvordan ser dine dage ud under selve CFW?

Vores team plejer at mødes på standen, en lille times tid før messen åbner. Vi spiser morgenmad sammen og gennemgår, hvad der er af aftaler i løbet af dagen. Desværre er det mere undtagelsen end reglen, at aftaler bliver overholdt under messen. Så det viser sig ofte, at ens så nøje planlagte tidsplan ryger med det samme.

Jeg plejer at lægge et par møder ude i byen under messen, hvis jeg kan passe det ind. 
Når messen lukker ned er der som regel nogle fester og shows der skal frekventeres. Det er altid behageligt at møde ens kolleger og samarbejdspartnere på den måde. Når man har været ”på” i ti timer, er det rart at kunne slå sig lidt løs og få talt med en masse mennesker, hvor det ikke absolut behøver at handle om tøj.

Hvad forventer du at få ud af CFW?

På et professionelt plan forventer jeg naturligvis, at vi får en masse nye kunder til vores stadig unge brand. Derudover regner jeg med, at jeg kommer til at møde en masse fremtidige samarbejdspartnere. Generelt syntes jeg, at kvaliteten af det presse, der er på Gallery ligger meget højt. Man har altid en fornemmelse af, at det er folk, der ved hvad de taler om og brænder for mode der kommer på Gallery.

Hvad ser du mest frem til?

Stemningen! Der er altid en helt speciel stemning på messerne, alle møder op med et drive og nogle forventninger som skal indfries, det giver altså en helt speciel summen i gangen, som det er svært ikke at lade sig rive med af. Derudover ser jeg rigtigt meget frem til at møde hele mit netværk. Der er jo desværre en del skønne mennesker, som man kun møder et par gange om året rundt omkring på diverse messer. Det er altid hyggeligt, om det så er kunder, leverandører eller gamle studiekammerater.

Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå?

Vi plejer gerne at få en enkelt bitter til vores morgenmadsmøde. Derudover sætter jeg en dyd i ikke at ende op med bare at gøre det samme, som jeg gjorde sidst. Det er uundgåeligt at messen kommer til at minde om sidste sæson, derfor er det for mig også vigtigt at prøve at ændre lidt på det, man nu kan. Jeg forstår ikke holdningen om, at man skal til den og den fest og ”vi har altid spist der om fredagen”.
Der er så mange fantastiske muligheder under modeugen, så det er altid til- og fravalg. Men rutinen må være at prøve noget nyt, både professionelt og i de lidt mere private aftentimer.

Hvad betyder modeugen for dig som professionel? 
Modeugen er jo en af de helt store tests for, om man har gjort sit arbejde godt det sidste halve år. Det er her, at man langt om længe får prøvet sine ideer af direkte på dem, man sigter efter. Derfor er det også ved modeugerne, at man får sit kick, hvis det er en succes. Skærer man ind til benet, er det jo det kick, jeg arbejder for. Derfor betyder modeugen selvfølgelig rigtigt meget for mig som professionel. 
Selvom det er benhårdt arbejde, må man heller ikke glemme, at det er nogle super sjove dage!

Har du nogen sjove anekdoter/sjove oplevelser i forbindelse med modeugen? Ting du husker særligt tilbage på? 
Sidste sæson på Gallery stod min salgsdirektør og havde en ret seriøs samtale med en distributør fra Japan, mens Kronprinsesse Mary fik en rundvisning, som gik lige forbi vores stand. Jeg syntes, at jeg ville være høflig og fortælle denne japanske mand, hvem det var der lige var gået forbi. Da han opfattede hvad jeg sagde, stak han simpelthen i løb efter hende og vi stod måbende tilbage. Efter 20 minutter kom han tilbage og genoptog samtalen, efter en del lovprisninger af vores kronprinsesse! Det var helt sort at se en top seriøs mand blive så starstruck, og smide alt hvad han havde i hænderne.