Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Endnu større fokus på Kina under Copenhagen Fashion Week

I forbindelse med modeugen, der ruller hen over København om en uge, har modemessen i Forum, Gallery, oversat deres hjemmeside til kinesisk.
I forbindelse med modeugen, der ruller hen over København om en uge, har modemessen i Forum, Gallery, oversat deres hjemmeside til kinesisk.

 
I forbindelse med modeugen, der ruller hen over København om en uge, har modemessen i Forum, Gallery, oversat deres hjemmeside til kinesisk.

Det sker i en forhåbning om at tiltrække flere interesserede indkøbere fra øst – Danmark skal nemlig være europæisk center for handel med Kina, forklarer Christian Gregersen, adm. direktør for Gallery, til FashionForum.dk:

”Det kinesiske marked er nærmest umuligt at penetrere for små og mellemstore danske modevirksomheder. På samme tid er Københavns modeuge under stigende international konkurrence. Begge udfordringer er mulige at vende til positiv udvikling ved hjælp af én og samme plan – nemlig ved at gøre København til europæisk center for handel med Kina.”
Et skridt ad gangen
Første skridt i denne plan er altså at lancere flere af de danske modeuge-hjemmesider i kinesiske versioner, hvilket ingen andre europæiske modebyer ifølge Christian Gregersen endnu har gjort.

”Meget store grupper af kinesere taler og læser intet andet end kinesisk. Og blandt disse kinesere findes meget vigtige retailere – investorer som er på udkig efter danske designere og mærker. Og erfaringer viser, at kun gennem lokale partnere og egne butikker kan man for alvor komme ind i Kina. Den traditionelle vej med at sælge til multibrandbutikker eller åbne egne butikker uden partnere bliver meget svær og dyr.” siger messedirektøren.
Kinesisk ekspertbase for samhandel
På længere sigt er planen at opbygge en unik kinesisk samhandelsekspertbase i København.

”Alt fra toldregler, oversættere, åbningen af butikker, producenter, sourcere og leverandører af alle tænkelige komponenter inkluderes,” siger han.

Med øget fokus på Kina under modeugen håber Christian Gregersen, at København vil blive besøgt af endnu flere mærker, som ønsker at sælge eller producere i Kina – og ikke kun danske brands.

”Med flere mærker kommer også flere indkøbere. Umiddelbart skærper det konkurrencen for de danske mærker. Men den store fordel bliver, at de danske mærker spiller på hjemmebane.”


Kulmination i 2014
Christian Gregersen forventer, at det tager et par år, før operation Gateway to China er fuldt rullet ud og færdigkommunikeret – men det er også tidsnok, slutter direktøren:

”Planen er, at Kina-projektet kulminerer samtidig med det dansk-kinesiske kulturår i 2014, hvor også 21 andre større kulturprojekter skydes i luften.”


Foto: Scanpix