Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk mode er populært i Polen

Med en højere middelklasse, der tæller fire millioner potentielle modekunder, bør danske brands kigge til Polen.
Med en højere middelklasse, der tæller fire millioner potentielle modekunder, bør danske brands kigge til Polen.

Danske brands bør kigge på Polen som langt mere end et billigt produktionsland. Dels er fortællingen om Polen som et østland med tilsvarende lønninger nemlig så småt en saga blot, og dels bor der 40 mio. mennesker i Polen, hvoraf en tiendedel tilhører den højere middelklasse.

„De har altså en købekraft, der ligger væsentligt højere end en gennemsnitlig dansk families. Der bor fire millioner mennesker i Polen, der har en pengepung, som er rigeligt stor nok til at investere i dansk modetøj. Den kendsgerning gør landet interessant,” siger Monika G. Lewinski fra den polske ambassade i København.

Gratis studietur i EU-regi

Den polske modemesse Poznan inviterer derfor i samarbejde med EU danske modevirksomheder på – gratis – studietur, så de med egne øjne kan se, at mange bærer rundt på et forældet billede af Polen.

„Hidtil har der været meget fokus på produktion, men i dag er det faktisk lige så interessant at se, om man kan få afsat sine varer i Polen. Mange tænker enten gråt-i-gråt eller folklore med guldtænder og masser af bling-bling, når man siger Polen.
Forhåbentlig kan en studietur rette lidt op på det image, for stilmæssigt ligger landet faktisk langt tættere på den skandinaviske æstetik,” forklarer Monika G. Lewinski.


Mange fordele ved Polen
Hun nævner videre, at mange polske kunder allerede køber dansk tøj – enten hos de brands, der er til stede på markedet, eller online. Og der er mange flere fordele ved at satse på Polen, understreger hun:

“Danskere har ikke bare vejret men også fx kropsbygningen tilfælles med polakkerne. Og så er der også smagsmæssige sammenfald. Det lidt minimalistiske, som vi også kender fra italienske mærker som Max Mara (der klarer sig godt i Polen, red.), er populært.”

Og så klinger ‘dansk mode’ godt i polske ører, Monica G. Lewinski har svært ved at sætte fingeren på præcis, hvad det skyldes, men peger på, at blandt andre Cottonfield og Jackpot var ekstremt populære i landet i halvfemserne.

„Det hænger ved. Polakker ser dansk kvalitet som noget særligt.”


Flotte butikslokaler
Til sidst har Polen også fine retailspaces at tilbyde. Især fremhæver Monika G. Lewinski storcentrene, som ifølge hende til forskel fra mange amerikanske indkøbscentre har en fordel i, at fastfoodrestauranter ikke fylder på samme måde:

„Storbyerne er indkøbsmekkaer. Meget handel foregår i imponerende butikscentre. Og polakkerne er gode til at holde burgerne væk fra tøjet,” slutter hun.

Studieturen til Poznan Fashion Fair foregår fra 11.-13. september. Din virksomhed kan deltage gratis – med både ophold, lokal transport, entreer og fly t/r betalt. For yderligere info, kontakt: Monika G. Lewinski på office@polcom.dk


Foto: Poznan Fashion Fair AW12