Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Sådan bliver kunde og modehus det perfekte par

Det kræver intensiv træning at blive det perfekte par, og det koster kræfter at komme helt i sync. Skal tingene blive en succes, er man nødt til at kende hinanden helt til bunds
Det kræver intensiv træning at blive det perfekte par, og det koster kræfter at komme helt i sync. Skal tingene blive en succes, er man nødt til at kende hinanden helt til bunds

Det kræver intensiv træning at blive det perfekte par, og det koster kræfter at komme helt i sync. Skal tingene blive en succes, er man nødt til at kende hinanden helt til bunds.

Det gælder også i forholdet mellem modeproducenter og forbrugere. Tidligere kunne producenterne i højere grad forlade sig på pressens formidling af produkter og trends. Pressen skabte hype og glamour. Afstand mellem branche og aftagere var behagelig. Det skabte rum for intuitiv udvikling og for den beundring, som afstand kan afføde.


Træn de digitale muskler
I dag står branchen blottet på den digitale scene over for den forventningsfulde forbruger, som på én gang forventer at blive ført i dansen af den dygtige herre (ja, det er altså herren, der fører i dans!) men også forventer at være en del af dansen. Der skal skabes sammen, og til det skal der trænes digitale muskler.

En mindre producent, der i den grad har taget kommunikationen ind i dialogformen og gjort kunderelationen til en del af hjertet i virksomheden, er Democratique Socks. Her er det nemlig kunderne, der designer sokkerne. De sokker, der får flest likes på Facebook, sættes i produktion. Producent og forbruger arbejder sammen om design og udtryk. Der danses i samme takt.

Et andet eksempel på fælles takter var, da Oscar de la Renta i sidste måned ”transmitterede” sit show via fotos på sitet Fancy. Inden for 24 timer havde en halv million brugere af Thefancy.com klikket på et foto af en grøn sweater, og dermed fik brandet en klar ide om, hvilke produkter der tiltrækker sig forbrugerens opmærksomhed.

Det digitale dansegulv

Også stormagasinet Bergdorf Goodman i New York inklinerer for kunderne på det digitale dansegulv. Bergdorf Goodman har netop i samarbejde med det glamourøse Badgley Mischka-brand inviteret alle på kundelister til preview af producents kollektionen ved en live-pinning på den visuelle platform Pinterest. Fordelen ved dette er blandt andet, at de professionelle fotos efterfølgende bliver liggende og kan deles igen af andre. Og det blev de. De ti fotos gav mere end 21.000 followers, 200 repins og 164 likes.

Tættere par er dog dannet af Puma, der har inviteret de mest indflydelsesrige brugere af det sociale fotosite Instagram på en eksklusiv rejse, hvor de naturligvis fortsat delte fotos på Instagram. ”Instagrammerne” blev dermed medproducenter /-formidlere for Puma, og Puma opnåede en videre udvikling af sit tema ”steder hvor sko kan bringe dig hen”, frem for blot at reklamere for nye sneakers.
Bliver likes til salg?
Vi ved godt, at de fleste forbrugere med tiden er blevet mere eller mindre ”reklameresistente”, og vi har også hørt det relevante spørgsmål: bliver likes til salg? Men hvis ingen kender brandets nye produkt, flere er ved at glemme brandet, og mange er trætte af at gå i fysiske butikker, så er den kølige sommer måske et udmærket tidspunkt til at varme op til en tættere pardans med forbrugeren.

For husk: det er kun den herre, der inklinerer, der kan ende med at føre.

Indlægget er skrevet af Dorrit Bøilerehauge, Ph.d., ekspert i strategi inden for digitale medier, sensory branding og retail.