Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Børnetøj og herretøj vinder innovations-konkurrence

Innovationsnetværket Livsstil har netop afsluttet deres Match Innovation Cup, hvor syv virksomheder i samarbejde med studerende ved TEKO har konkurreret indbyrdes i et tre måneder langt innovationsforløb. Vinderne blev Fixoni og Clipper.
Innovationsnetværket Livsstil har netop afsluttet deres Match Innovation Cup, hvor syv virksomheder i samarbejde med studerende ved TEKO har konkurreret indbyrdes i et tre måneder langt innovationsforløb. Vinderne blev Fixoni og Clipper.

Innovationsnetværket Livsstil har netop afsluttet deres Match Innovation Cup, hvor syv virksomheder i samarbejde med studerende ved TEKO har konkurreret indbyrdes i et tre måneder langt innovationsforløb.

Det blev holdene bag børnetøjsmærket Fixoni og herretøjs-brandet Clipper, der løb med innovationssejren.

”Det her forløb har været en øjenåbner for vores virksomhed. Vi har set de processer, man skal igennem for at skabe innovation, og det har sat en innovativ proces i gang hos os. Vi står nu med en unik idé, som vi ikke selv var kommet på,” siger brandmanager Jan Christensen fra H. Utoft A/S, der ejer Fixoni.

Inspiration til innovation

Match Innovation Cup skal – i lighed med de populære Innovation Cups – give inspiration til innovation. Fixoni fik således i samarbejde med de to TEKO-studerende Christina Schwartz og Sara Vestergaard inspiration til, hvordan virksomheden bedst sætter fokus på Fixoni og den nye generation af mødre. Men det store arbejde ligger stadig foran børnetøjsvirksomheden, som adm. direktør i Fixoni Jan Christensen siger:

”I har ramt os, hvor vi vidste, at vi var svage og I har sat nogle vigtige tanker i gang, som vi nu vil arbejde videre med. Ida er jo den nye forbruger, og det er hende, vi gerne vil have fat i.”


Skiller sig ud
Da de syv virksomheder præsenterede deres innovative oplæg stod Clippers og Fixonis således ud fra mængden – i høj grad fordi de tilknyttede studerende har arbejdet så intenst og professionelt sammen med virksomhederne:

”Her har vi ikke bare været studerende. Det har været en rigtig opgave vi skulle løse, og virksomheden var meget engageret. De har virkelig troet på os, og derfor har vi fået rigtig meget ud af det,” siger TEKO-studerende Sara Vestergaard Andersen.

De bedste betingelser

Også i Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning er man tilfreds med forløbet. Projektleder Finn Christensen er således glad for, at alle syv deltagende teams har fået et godt udbytte:

”Vi vil give bolig- og beklædningsvirksomhederne de bedst mulige betingelser for at udvikle sig. Derfor er det en fornøjelse at se resultaterne af Match Innovation Cup, for der er rigtig mange ideer og tanker her, som virksomhederne kan bruge fremadrettet. Samtidig har forløbet givet de studerende virkelighedsnær indsigt, som de kan bruge i deres senere jobs,” siger han.

De deltagerne virksomheder var: Carite Sport A/S, Clipper A/S , F&H of Scandinavia A/S – Södahl, H. Utoft A/S – Fixoni, ISAY A/S, Kabooki A/S og LauRie A/S. De studerende kom fra TEKO Design & Business’ indkøbs- og brandinglinjer. De er i gang med sjette semester i professionsbacheloruddannelsen. Match Innovation Cup er finansieret af åbne midler fra Styrelsen for Forskning og Innovation og blev afviklet fra april til juni 2012.

Foto: Fixoni