Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyt dansk brand: The World Unlimited vil erobre verden

At se hele verden som sit marked og levere et produkt, der fungerer globalt. Det er missionen bag det danske t-shirt-brand The World Unlimited, der startede i 2011.
At se hele verden som sit marked og levere et produkt, der fungerer globalt. Det er missionen bag det danske t-shirt-brand The World Unlimited, der startede i 2011.

At se hele verden som sit marked og levere et produkt, der fungerer globalt. Det er missionen bag det danske t-shirt-brand The World Unlimited, der startede i 2011. Men skal det lykkes, kræver det et velfungerende system og de rette samarbejdspartnere. Det mener indehaveren og designer bag brandet, Allan Østgaard, der på kort tid har fundet én ud af mange opskrifter på, hvordan man driver en kommerciel virksomhed i 2012.

Da FashionForum.dk møder Allan Østgaard, er der én ting, der er tydelig fra start; han er grundlæggende fascineret af t-shirten som koncept.

”Det er et produkt, man kan gøre alt med. I sin grundform har den aldrig ændret sig, men der er stadig et hav af muligheder,” siger Allan Østgaard, der aldrig har villet acceptere, at nogen ovenfra bestemmer, at man ikke kan sælge én bestemt vare på ét bestemt marked.

”Det kræver selvfølgelig små justeringer i fx farvestillinger, men man skal altså bare vide, hvad man skal gøre. Jeg vil kunne sælge mit produkt i det nordligste Norge og i Argentina. Deraf navnet på brandet.”

Heftig vækst 

Fra starten i 2011 er det gået hurtigt for The World Unlimited, der i skrivende stund har ramt en række forskellige markeder gennem aftaler med distributører og agenter; Frankrig, Benelux, Midt- og Sydtyskland og Danmark er i gang, mens der netop er indgået aftale om distribution i USA og Canada. Næste mål er Norge og Storbritannien.

”Det er vigtigt, at man giver produktet mulighed for at blive solgt. Man kan godt være til stede på nettet – men det er ikke det samme, som at forbrugerne kommer til produktet. Derfor er det vigtigt for mig, at have repræsentation i de enkelte lande,” siger Allan Østgaard, der videre peger på, at hans arbejde ikke ændres af virksomhedens vækst.

”Mit arbejde med at lave prints, grafik og designe t-shirts bliver ikke større, om jeg sælger 1000 t-shirts eller en million. Jeg har mit produkt under armen og kan producere herfra eller alle andre steder i verden. Det er en vigtig pointe, at jeg principielt vil kunne producere overalt,” fortæller Allan Østgaard, der fra start løbende har kunne skrue forventningerne til omsætning og salg op.

Udvidelse af sortiment
Allan Østgaard peger selv på, at han var heldig fra start. For selvom der ikke var mange kunder fra start, var ordrerne store i styktal.

”Vi fik et godt samarbejde med nogle tyskere fra start. Ved første levering i forår 2011 var der 25-30 styles, mens der året efter var ca. 120 styles med diverse kombinationsmuligheder. Til efteråret præsenterer vi 180.”

Og det er ikke kun i forhold til et stort udvalg at der er efterspørgsel. Produktporteføljen skal nemlig også udvides.

”Der kan opstå lidt specifikke behov rundt omkring, så vi har fået meldinger om, at man gerne vil have det samme produkt, men overført til sweatshirts, hættetrøjer etc. Det er en god forlængelse af vores portefølje,” mener Allan Østgaard, der også planlægger at udvide kollektionen til også at ramme kvinder.

Systemet skal fungere
Under vores samtale går især ét ord igen hos Allan Østgaard: ”systemet”.

”Systemet skal være i orden,” siger han, for med et produkt som hans kan et velfungerende system få afgørende betydning for virksomhedens trivsel.

”Vi har et it-platform, hvor kollektionen ligger. Den fungerer bl.a som en webshop for indkøbere, hvor de kan bestille deres t-shirts. Samtidig er det også en platform for lagerstyring-produktion-logistik, og ikke mindst statistik. De tal kan distributører og agenter bruge til deres overordnede ordrer,” siger han og fortsætter:

”Alt kan monitoreres, og det betyder, at jeg designmæssigt kan lave statistik på, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør – også regionalt. Det handler om at optimere – både produkt og salg.”

Og optimeringen er netop central for Allan Østgaard, der med et kommercielt produkt, der er på vej ud over stepperne, ikke kun kan lade sig falde tilbage på fornemmelser og følelser.

”Fornemmelse er vigtig som kreativ, men i forhold til salg er især en manglende fornemmelse altødelæggende. Det er nådesløst. Man får som fortjent. Så er den ikke længere. Og derfor skal systemet fungere.”

Billede: The World Unlimited