David Andersen indgår partnerskab med Erik Bagger
Et nyt samarbejdet er indgået - og det har både praktisk og designmæssig betydning.Hos designeren David Andersen sker der ting og sager. Først og fremmest fordi han har indgået et nyt partnerskab med designer Erik Bagger – manden bag noget af Danmarks bedst sælgende brugsdesign. Erik Bagger har nemlig købt sig ind i det danske desigbrand, der er kendt for de sorte, skræddersyede og skæve designs.
For David Andersen betyder samarbejdet blandt andet, at alt det administrative flyttes over til Erik Bagger. Og det betyder mere fokus for designeren.
”Samarbejdet gør, at jeg kan bruge al min tid på at designe; og det er det, jeg helst vil. Det er en ny start. Vi får nye helt nye lokaler og maskiner og rent designmæssigt kommer der nogle store udfordringer – jeg kommer fx til at designe nogle andre ting,” siger David Andersen til FashionForum.dk.
Og ”andre ting” kunne fx være i home-kategorien, som han i en tidligere stilling hos Isabell Kristensen har prøvet kræfter med. Dermed betyder partnerskabet med Erik Bagger, at David Andersens brand foldes markant ud.
”Det er planen, at modehuset skal foldes ud. Vi gør det i vores tempo og på vores måde. Han (Erik Bagger, red.) har flere kontakter inden for andre brancher, end jeg har. Og så er han en meget vellidt designer og en af dem, der har solgt flest produkter i Danmark nogensinde.
Forskellige tilgange
Men selvom der er ligheder mellem de to designere, er der også klare forskelle. Erik Baggers designs er fx nogle, der holder på markedet over meget lang tid.
”Der er mit tøj jo mere sæsonpræget. Det er to forskellige måder at designe på, men som er spændende at kombinere,” fortæller David Andersen i det han peger på fx en større gruppe af blivende basisvare som en mulighed for at kombinere de to tilgange.
Samtidig kommer der et større fokus på habitter, som med David Andersens ord er en basisvare, der har vist sig at give en stor del af omsætningen.
Tilbage til skrædderiet
Eftersom der i virksomheden blev oplevet en stor efterspørgsel på lækkert, skræddersyet tøj, professionelle kunne bruge på deres arbejde, udviklede det sig langsomt til et konkret koncept – og pludselig havde David Andersen aftaler hos Maersk, Nykredit, Totalkredit og hos større advokat- og revisionsfirmaer.
I gennemsnit har hver virksomhed lagt 30 bestillinger fra medarbejdere og ledere på de skrædderlavede habitter, kjoler og spadseredragter.
"Indrømmet – jeg havde ikke forudset, at min ide ville blive så positivt modtaget. Særligt set i lyset af, at der er krisetid og medierne hyppigt skriver om, at danskerne har skruet voldsomt ned for forbruget,” siger han og afslutter:
”Men historisk set har folk jo altid haft en hang til at købe kvalitetsklæder og andre luksusprodukter, når verdensøkonomien strammer, da det er vigtigt for mange mennesker at signalere, de faktisk har det godt og er en succes."
Billeder: David Andersen