Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Gucci vinder (lille) kopisejr over Guess

I New York er et meget interessant retsopgør netop afsluttet. Det italienske modehus Gucci har nemlig sagsøgt amerikanske Guess for varemærkekrænkelse – og Gucci vandt, men ikke den sejr, italienerne havde håbet på.
I New York er et meget interessant retsopgør netop afsluttet. Det italienske modehus Gucci har nemlig sagsøgt amerikanske Guess for varemærkekrænkelse – og Gucci vandt, men ikke den sejr, italienerne havde håbet på.

I New York er et meget interessant retsopgør netop afsluttet. Det italienske modehus Gucci har nemlig sagsøgt amerikanske Guess for varemærkekrænkelse – og Gucci vandt, men ikke den sejr, italienerne havde håbet på.
 
Gucci havde sagsøgt Guess for mere end 200 mio. dollar i erstatning, idet det italienske modehus argumenterede for, at Guess’ design var ”nærstuderede imitationer af Gucci-varemærker”, skriver WWD.com. 
 
Ved mandagens retssag blev Gucci tilkendt 4,7 mio. dollar – altså en brøkdel af den erstatningssum, de havde håbet på.
 
Adm. direktør i Guess Paul Marciano mente, at sagen burde være løst uden om retssalen:
 
”Guccis krav i retten var samvittighedsløse i deres omfang, og den størrelse erstatning, de ønskede,” siger han ifølge WWD.com. Han mener, at Gucci helt bevidst har undladt at inkludere visse varer i deres søgsmål:
 
”Jeg tror, Gucci er i gang med at shoppe rundt efter det rette domstolsforum for at finde en venligstillet retssal, men Guess kommer til at forsvare vores rettigheder voldssomt i samtlige jurisdiktioner.”
 
Sagen har kørt over tre år, og afgørelsen kan få voldsomme konsekvenser i modeverdenen, idet den begrænser de muligheder én virksomhed har for at bruge et design, der blot ligner en andens.
 
Paul Marciano fortæller, at et af de påbud, Guess har fået af domstolen handler om et logo, som Guess i praksis ikke har brugt siden Gucci klagede for tre år siden. Videre understreger han, at Guess har planer om at fortsat at benytte det såkaldte ’Quattro G’-diamantmønster – blot uden G’erne, der ”lugter for meget af Gucci”.
 
Da sagen blev påbegyndt i 2009 var et af hovedfokuspunkterne, hvorvidt Guess krænkede Guccis rettigheder ved at bruge en række designelementer, herunder blandt andet et ’firkantet’ G og en kombination af røde og grønne striber. 
 
Dommeren har hermed begrænset Guess’ brug af de fire G’er i brune og beige farvekombinationer og ligeledes skrevet, at brugen af grøn-røde striber var identisk med Guccis varemærke og altså kunne udvande Guccis varemærke.
 
Dommeren afviste derimod Guccis anklage om forfalskning, idet hun understregede, at ”Domstole alle som en har begrænset kopikrav til sager, hvor hele produkter er blevet kopieret, sting for sting.”
 
Gucci fik tilkendt den profit Guess’ har haft på brugen af Quattro G-mønstret i brune farver og brugen af rød-grønne striber.
 
Kilde: WWD.com