Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske modebrands udvider i udlandet

Bestseller, Ecco Sko, IC Companys og B*Young er alle at finde på top-ti liste over danske butikskæder i udlandet - og de udvider hurtigere end nogensinde før.
Bestseller, Ecco Sko, IC Companys og B*Young er alle at finde på top-ti liste over danske butikskæder i udlandet - og de udvider hurtigere end nogensinde før.

Hos Retail Institute Scandinavia har man netop lavet en opgørelse over danske kæders tilstedeværelse i udlandet. Og her er der godt nyt for den danske modebranche; på top ti over danske butikskæder i udlandet er hele fire nemlig fra den danske modebranche. Det skriver Børsen.

På førstepladsen finder man Bestseller, mens man også kan se Ecco Sko (nr. tre), IC Companys (nr. seks) og B*Young (nr. 10) i opgørelsen, der med Bang & Olufsen (nr. 5), Boconcept (nr. 8) og BR Legetøj (nr. 9) i det hele taget er præget af livsstilskæder.

Antallet af nye butikker åbnet af kæderne sker i et hidtil uset tempo. I 2011 var der således 9199 danske butikker i udlandet. Det er det højeste antal nogensinde og en stigning på syv pct. i forhold til 2010. Til gengæld bliver der færre danske kæder i international sammenhæng – her er der nemlig tale om et fald fra 84 i 2008 til 68 danske kæder i 2011, der eksisterer uden for landets grænser. 

Stærke koncepter
Hos Dansk Erhverv glæder man sig over udviklingen. Her påpeger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i erhvervslivets organisation, at udviklingen er positiv, fordi hjemmemarkedet har været så svært.

”Det tyder på, at vi har nogle stærke koncepter og brands, som kan styrke den danske eksport. Dansk detailhandel har i den grad ligget underdrejet af krisen. Derfor er det positivt, at kæderne til gengæld kan ekspandere i udlandet,” siger Henrik Hyltoft.

Her spår man samtidig også, at udviklingen vil fortsætte. For selvom ekspansion i fx Asien har vist sig som en udfordring for en række brands, er der stadig godt gang i både nærmarkederne og BRIK-landende (Brasilien, Rusland, Indien og Kina, red.) – og udviklingen vil også fortsætte i Asien.

”På det danske marked ser det ikke rigtig ud som om, at der kommer gang i forbruget. Så der er kun én vej, og det er at kigge ud over landets grænser. Men det er også vigtigt at få sin nethandel op at køre. Her har mange danske kædebrands haft et kæmpe efterslæb,” siger Henrik Hyltoft.

Stærke samarbejder afgørende
Hos Retail Institute Scandinavia tror adm. direktør Henning Bahr også, at de danske kæders ekspansion vil fortsætte.

Og mens en lang række mindre kæder som Hi-Fi Klubben, Bianco Sko og Noa Noa allerede vokser uden for landets grænser, er han ikke sen til at komme med råd til ekspansionslystne virksomheder og kæder. Stærke regionale partnere er nemlig afgørende, fordi de undgår de mest oplagte fejl. Derudover kræves et sundt kapitalgrundlag.

”Det betyder, at nogle kæder bør kigge på deres ejerstruktur, hvis de vil internationalisere sig yderligere. Hvis klaveret spiller, kan det for eksempel sagtens være, at kapitalfondene kan være interesseret i at gå ind,” siger Henning Barh til Børsen.

Kilde: Børsen
Billede: B*Young