En af de helt store hovedpointer ved Copenhagen Fashion Summit var transparens og konkrete, målbare værktøjer – både for virksomheder og forbrugere. Det var tre hovedtalere inde på – og de lagde sig i tematik op af hinanden.

Søren Petersen, Head of Networks hos UN Global Compact, fortalte om FN’s anerkendelse af, at den private sektor har langt større indflydelse på verden end regeringer har. Dermed er en Code of Conduct, der indeholder en række minimumskrav til virksomhederne, en af vejene frem mod større bæredygtighed – og med FN’s samarbejde med NICE om en Code of Conduct specifikt for modebranchen, er vejen lagt.

”Der er ikke nogen alternativer,” siger han fra scenen, men pointerer også, at bæredygtighed ikke bare er noget, man lige gør.

Forpligtet, ikke involveret
”Der er forskel på at være involveret og på at forpligte sig. Det kan være svært og gøre lidt ondt – men det kræver forpligtelse,” siger Søren Petersen og fremhæver den modebranchespecifikke Code of Conduct, der bliver verdens første af sin art. For den er langt i arbejdet – og præsenteres for første gang på Copenhagen Fashion Summit. Derefter skal den lanceres på det stort anlagte Rio+20-topmøde, hvorefter seks måneders arbejde følger.

”De ti globale principper i FNs Code of Conduct bliver nu overført direkte på mode. Og ved slutningen af året er den klar til at blive underskrevet. Der medfølger et implementeringssystem, man kan rapportere til,” siger han og afslutter:

”Vi har så mange muligheder for at gøre det bedre – så lad os tage dem!”

Søren Petersen bliver efterfulgt af Rick Ridgeway, der med titlen Chairman of Sustainable Apparel Coalition og Vice President of Environmental Initiatives, Patagonia, både repræsenterer virksomheden Patagonia og den sammenslutning den var med til at starte – Sustainable Apparel Coalition.

Nyt strategisk værktøj
I den bæredygtige sammenslutning, der tæller en række af verdens største tøjbrands, har man arbejdet på at lancere et såkaldt VCI (Value Chain Index, red.), der giver karakterer på en række paratmetre, og gør det muligt at måle brands.

”Vi kan med VCI give virksomhederne en rating – og den rating kan virke motiverende, fordi virksomhederne bliver målt mod hinanden. Den kan anvendes på alt fra branding til fabrikker, sourcing og produkter,” siger Rick Ridgeway og peger på, at det kan få afgørende betydning for virksomhedernes arbejde. For systemet giver points til en lang række forskellige parametre – og dermed kan det blive et strategisk værktøj.

”Designerne kan arbejde strategisk med det her, fordi designerne kan bruge det til at give tøjet – og dermed virksomheden – den højeste rating,” siger han og afspiller et videoeksempel der viser, hvordan en designer måler forskellige materialers og produktionsformers points.

Store perspektiver
Når man på den måde kan måle alting overfor hinanden og helt konkret gå ind og se, hvorfor virksomheder scorer lave points, er der store perspektiver i det for forbrugerne, mener Rick Ridgeway.

”Tænk hvis alle brands i beklædnings- og fodtøjsindustrien havde et label og en rating, man kunne stole  på, der var transparent og baseret på data. Det arbejder vi ud fra. Og det vil kunne overføres på alle kategorier, så forbrugerne har ét label for alt,” siger han og afslutter ganske enkelt – og optimistisk:

”Tænk hvad det vil kunne betyde for den kritiske indflydelse og føre videre til regeringerne. Når forbrugerne er blevet oplyst, vil der ske et systemskifte.”

100 pct. transparent
Og et af de brands, der arbejder transparent er Bruno Pieters’ nye brand Honest by. Designeren, der tidligere har arbejdet for Maison Martin Margiela og Hugo Boss har netop lanceret sit nye mærke, der som det første i verden er 100 pct. transparent.

”Jeg vil ikke længere være ansvarlig for dårligdomme som designer, og at være det som forbruger er frygteligt,” siger Bruno Pieters fra talerstolen i Operaen og fortæller, at det først er inden for de sidste to år, han er blevet bevidst om bæredygtighed.

”Hvis man ikke kan acceptere noget, må man ændre det. Vi kommunikerer alt – selv vores prisudregning. Det er bare fashion, vi laver. Ikke eco-fashion. Men det hele sker på en bevidst måde,” siger han og betoner afsluttende forbrugerne – i øvrigt i stil med Rick Ridgeway:

”Stort set alle vores problemer omkranser forbrug – så mange af dem kan også løses gennem forbrug.”