Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

Greenpeace: Forbrugerne bliver aktivister

Miljøorganisationen peger på, at forbrugerne taler sammen - og dermed kan virksomheder ikke længere ignorere forbrugernes indflydelse.
Miljøorganisationen peger på, at forbrugerne taler sammen - og dermed kan virksomheder ikke længere ignorere forbrugernes indflydelse.

Hos Greenpeace International var der glæde over dagens store topmøde. For miljøorganisationen, der længe har både kritiseret modebranchen og arbejdet for bedre forhold, anerkendte Copenhagen Fashion Summits mulighed for virkelig at skubbe til noget.

”Som aktivist for Greenpeace International er det dejligt, når events som disse virkelig skubber og driver industrien fremad. Som tidligere journalist, mener jeg, at historierne og fortællingerne virkelig har mulighed for at få bæredygtigheden frem,” sagde Kirsten Brodde, Toxics Campaigner hos Greenpeace International.

Kirsten Brodde er en af bagmændende bag miljøorganisationens Detox-kampagne, der handler om modeindustriens (mis)brug af kemikalier i produktionsprocesserne. Og især i forhold til forureningen af vand, råber Greenpeace International vagt i gevær.

”70 pct. af søer og floder i Kina er forurenede og en fjerdedel af deres befolkning har ikke adgang til rent drikkevand – og modebranchens udledninger af kemikaler er en af de store syndere,” lød det fra Kirsten Brodde, der fortsatte med flere alarmerende tal.

”Modeindustrien bruger over 5000 kemikalier og bruger omkring 25 pct. af alle kemikalier i verden – og der er altså tale om stoffer, der ikke er nogen grænseværdier for,” siger hun og understreger dermed den store betydning kemikalierne har for – især – de miljøer, der produceres i.

Forbrugeren som aktivist
Kirsten Brodde taler under overskriften ”Dirty Laundry – Turning Consumers into Activists” – for selvom udviklingen ikke kun skal komme fra forbrugerne, så kan modevirksomhederne ikke længere ignorere dem.

”Forbrugerne taler med hinanden, og jeres handlinger vil afgøre jeres fremtidige succes. Og hvis ikke, så vil vores handlinger, i samarbejde med millioner af mennesker verden over, nok gøre det,” lyder det fra Kirsten Brodde, der selv har været vidne til, hvor farlig produktionen af de sidste must-haves kan være. For når det kommer til forurening af vand, er moden ikke særlig glamourøs.

”Størstedelen af brands hænger i produktionen stadig fast i 70’erne – og ikke på den gode måde. Brands kan være katalysator for ændringer. Regeringer og store produktionslande arbejder allerede med stramme reguleringer – fx i Kina,” påpegede hun.

Store virksomheder er med
Men hos Greenpeace arbejder man ikke kun med intentionen. Deres kampagne, der arbejder på at få virksomheder til at udfase brugen af kemikalier, har nemlig fået en række af verdens største modevirksomheder med om bord; H&M, Uniqlo, Adidas, Nike, Converse, Puma, Lacoste, Kappa og G-star har alle underskrevet kampagnen – og PPR er lige gået med, og vil være kemikaliefri i 2020.

Men for at det virkelig batter, skal der være en public commitment. Og hvis virksomhederne ikke lever op til deres forpligtelser, skal Greenpeace nok sørge for, at det kommer ud til forbrugerne, afslutter Kirsten Brodde.

”Greenpeace fortsætter med at fremhæve dem, der ikke reagerer. Vi vil blive ved med at være en platform for alle dem, der ikke er tilfredse.”