Med mere end 1600 butikker i alt og flere end 700 alene i Sydeuropa, har de fleste på et eller andet tidspunkt passeret en Sephora på ferien i Paris, Madrid eller Firenze.

Og nu føjer den franske parfumeri-gigant en dansk filial til porteføljen. Sephora, der er ejet af luksusgruppen LVMH, gør nemlig den 15. maj sit indtog på det skandinaviske marked med 1200 kvadratmeter i det københavnske stormagasin Illum.

FashionForum.dk mødte Sephoras internationale udviklingsdirektør Olivier Schaeffer til en snak om ekspansionsplanerne.

”Vi forventer at åbne 15 butikker i Danmark og Sverige i løbet af de næste tre-fire år. Dette er det første skridt,” siger han til FashionForum.dk.

Også på nettet

Og det er ikke kun i det fysiske rum, kæden, der fører en lang række af internationale beauty-brands foruden en linje af skønhedsprodukter i eget navn, vil gøre sig bemærket. Uden at ville sætte en nærmere dato for lanceringen (”Det er for tidligt at åbne e-commerce i Danmark allerede i år,” siger direktøren), forklarer Olivier Schaeffer nemlig, at der også er planer om at lancere en online Sephora-shop i Danmark.

”Man bliver nødt til at tilbyde noget ekstra for at konkurrere. Der er ikke længere nogen grund til at forlade computeren og sofaen for at købe. Vi udruller e-commerce i hele Europa,” siger han. Første fase er Rusland, hvor kæden forventer at udrulle e-handelsplatform i juli.

Og netop tanken om at give kunden en oplevelse – tilbyde mere end bare et produkt til salg og en kasselinje at købe det ved – spiller tydeligt ind på kædens strategi, også i Danmark.

”Kunderne leder efter mere service og en mere skræddersyet oplevelse. Det har danskerne manglet, og det kan vi tilføje. Der er nogle uopfyldte behov.”

Oplevelser in-store

Som en del af den kæmpestore Sephora i Illum åbner således blandt andet en in-store neglesalon, makeupskole, hårsalon og en række touch screens, der ved hjælp af spørgsmål kan hjælpe kunden med at finde den helt rigtige parfume.

”Der skal være noget nyt at se på, hver gang en kunde vender tilbage. Det er vigtigt, at butikken ikke er kedelig, det skal være en ny oplevelse.”

Sephora blev grundlagt i 1960’erne i den lille franske by Limoges og blev i 1996 overtaget af LVMH, der har drevet kæden siden og ekspanderet den massivt, så der nu findes Sephora-butikker i 29 lande – Danmark bliver det 30. – alle med personale uddannet fra særlige Sephora-universiteter.

Forvirret undersøgelseskomite

Inden Sephora indtager nye markeder, sender de naturligvis en analysedelegation i forvejen til at mærke vandene og teste potentialet. Således også i Danmark. I Danmark vendte det eksterne analysebureau imidlertid tilbage til Sephora-hovedkontoret i Frankrig med forvirrede miner:

”Brand-awareness i Danmark var ualmindelig høj. Uden at sætte en procentsats på, tror jeg flertallet af de adspurgte kendte Sephora i forvejen. Vores analytikere sagde, at vi måtte have taget fejl, at der måtte være en Sephora i Danmark allerede, men det skyldes blot, at kunderne kender konceptet fra deres rejser,” siger Olivier Schaeffer, inden han afslutningsvis tilføjer:

”Vi forventer en meget varm velkomst.”

Sephora fører mere end 250 skønhedsmærker i prisklassen fra Chanel – og det der er dyrere – til Maybelline og billigere brands. I Danmark vil Sephora foruden store internationale brands som Aveda og Make Up For Ever også føje en række danske favoritter til på hylderne.