Når Copenhagen Fashion Summit afholdes d. 3. maj i Operaen i København bliver det med støtte fra det officielle danske EU-formandskab. To danske ministre går nemlig på talerstolen og taler til toppen af den internationale modebranche.

Det er første gang nogensinde, at dansk mode er en officiel del af et dansk EU-formandskab. Og det markeres, når Ole Sohn, Erhvervs- og vækstminister,  Martin Lidegaard, Klima-, energi- og bygningsminister og Connie Hedegaard, EU’s klimakommissær, går på talerstolen.

For Martin Lidegaard er Copenhagen Fashion Summit en anderledes og effektiv kommunikationsplatform, der sætter fokus på svære emner som klimaændringer, og samtidig gør forbrugerne bevidste om, at de er en del af løsningen:

”Historisk set har Danmark været med til at sætte standarden inden for bæredygtighed og grønne teknologier, og det er derfor helt naturligt, at vi støtter bæredygtige initiativer inden for modebranchen. Ifølge Carbon Trust kan vi reducere de udledninger, der er knyttet til et stykke tøj med 24 procent, hvis vi fordobler tøjets levetid fra 1 til 2 år,” siger han i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Producenterne har naturligvis et ansvar her, men forbrugerne kan også gøre meget for at sænke tøjets klimabelastning – for eksempel ved at købe holdbart tøj og vaske ved lavere temperaturer. Med Copenhagen Fashion Summit har vi en fantastisk mulighed for at kommunikere dette og samtidig vise, at den bæredygtige forbruger langt fra behøver træde dansen i fodformede sko.”

Global opvarmning kender ingen grænser
Fokus for hele Copenhagen Fashion Summit er forbrugerne. For hvis modebranchen skal være bæredygtig, skal forbrugernes adfærd ændres.

I de vestlige lande kommer ca. 50 % af branchens forurening fra forbrugeren ved fx at vaske tøj ved for høj temperatur. Og EU’s Klimakommissær, Connie Hedegaard, ser store muligheder, for at EU sammen med modebranchen kan sætte bæredygtighed på den globale dagsordenen og ændre forbrugernes adfærd:

“Global opvarmning kender ingen grænser og derfor har verden brug for globale innovatører, som kan lede verden hen imod en grønnere økonomi. Klimaudfordringerne er ikke kun aktuelle for energisektoren eller tungindustrien men et anlæggende for alle industrier,” siger Connie Hedegaard.

Ved topmødet overrækker modebranchen en række anbefalinger til EU, der peger på hvordan de europæiske politikere kan understøtte en bæredygtig modeindustri. Disse anbefalinger bringes også videre til det kommende FN-topmøde om bæredygtig udvikling, RIO+20.

Anbefalinger opfordrer blandt andet politikerne til at søsætte forbrugerkampagner, der ændrer forbrugeradfærd ift. fx øget genbrug af tøj, vaske ved lavere temperatur eller undlade tørretumbling.
For Connie Hedegaard er det vigtigt, at vi løfter i flok.

”Det er vigtigt, at alle i samfundet er opmærksomme på bæredygtighed og ved, at man skal være mere bevist om sit forbrug, hvis vi skal hjælpe miljøet,” slutter hun.