Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Burberry planlægger flere - og større - butikker i år

Trods sløv vækst vil Burberry gennem det kommende år styrke retailvirksomheden.
Trods sløv vækst vil Burberry gennem det kommende år styrke retailvirksomheden.

Trods sløv vækst vil Burberry gennem det kommende år styrke retailvirksomheden.
 
Det britiske luksusbrand forventer at øge antallet af butikskvadratmeter –gennem at åbne større butikker. Således øges størrelsen af den gennemsnitlige Burberry-butik med 12-14 pct.
 
Koncernens finansdirektør Stacey Cartwright forklarer, at de større butikker vil have lavere omsætningsdensitet men generere fine finansielle overskud.
 
Hun tilføjer, at Burberry planlægger at åbne butikker i Chicago, Hongkong, Brasilien og Prag. Og til sommer åbner flagskibet centralt i London: 23.000 kvadratmeter på Regent Street.
 
Ifølge investeringsanalytiker Bethany Hocking, er netop flagskibsbutikker af stadigt stigende vigtighed for mærkerne.
 
”Detailkanalen giver Burberry mulighed for at bevare den fulde kontrol over samtlige aspekter af brandet. Inklusiv standarder, produktlayout, lagerbeholdning og service,” siger hun til Drapersonline.com.

Om Burberry
I første halvår af regnskabsåret 2011/212 øgede Burberry den fulde omsætning med 18 pct. til GBP 1,03 mia. For retaildelen steg omsætningen med 23 pct. til GBP 743 mio. 


Sammenligner man tallene for dette regnskabsår med det forrige er der imidlertid tale om dæmpet vækst – i 2011 steg den samlende omsætning med 30 pct. til GBP 860 mio., mens retailsalget steg med imponerende 42 pct. til GBP 596 mio.