Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

DK Company-direktør om BTX-udvidelse: Det bedste fra begge lejre

For få dage siden kunne DK Company bringe den store nyhed, at den nyligt børsnoterede virksomhed med en omsætning på knap 460 mio. kr. har opkøbt dele af aktiviteterne i den noget større BTX Group.
For få dage siden kunne DK Company bringe den store nyhed, at den nyligt børsnoterede virksomhed med en omsætning på knap 460 mio. kr. har opkøbt dele af aktiviteterne i den noget større BTX Group.

 

For få dage siden kunne DK Company bringe den store nyhed, at den nyligt børsnoterede virksomhed med en omsætning på knap 460 mio. kr. har opkøbt dele af aktiviteterne i den noget større BTX Group. 
 
Således har DK Company overtaget aktierne i BTX Group-divisionerne Young, Trend og BTX Retail Norge og skal fremover drive mærkerne Fransa, B-Young, Dranella, Blend He/She, Ichi, FQ1924 samt Gestuz, foruden BTX’ retailaktiviteter i Norge.
 
Passer godt ind
”For os er rationalet, at BTX-mærkerne passer godt i vores egen pakke af mærker,” siger Jens Poulsen, adm. direktør i DK Company til FashionForum. 
 
DK Company talte inden overtagelsen mærkerne: Karen by Simonsen, Kaffe, Cream, Occupied, Studio og Kön & Mön (foruden en række mærker i børne- og klassisk dametøjssegmentet). 
 
Synergieffekt
Håbet er, at den synergieffekt, DK Companys mærker allerede oplever i de butikker, der fører tøj fra både DK Company og BTX Group, kan blive endnu større med overtagelsen: 
 
”Fx Gestuz ligger allerede nu i samme butikker som Karen by Simonsen. B-Young ligger i samme segment som Kaffe. Overtagelsen giver mulighed for større og tættere samarbejde. Og så er det en flot tilføjelse, der giver en bredere palet,” siger Jens Poulsen til FashionForum.
 
 

Øget omsætning

Med overtagelsen forventer DK Company at øge omsætningen for 2011/2012 til ca. 1,8 mia. kr., og især syvdoblingen af retaildriften – DK Company føjer med overtagelsen af BTX’ detailbutikker  105 egne butikker og 79 franchisebutikker til porteføjlen – der på nuværende tidspunkt i DK Company tæller beskedne 25 egne butikker, har Jens Poulsen store forventninger til:
 
”Vi kører begge multibrandstrategi i  vores butikkerne. Nu drejer det sig for os om at differentiere endnu mere mellem butikskoncepterne for Fransa, B-Young og Designers Market. Der er virkelig noget at bygge videre på.
 
Stordriftsfordele
Af en selskabsmeddelelse fra DK Company fremgår det, at man opnår markante stordriftsfordele med overtagelsen.
 
”Blandt andet i forhold til indkøb og logistik i Fjernøsten, hvor den øgede volumen og kombinationen af de bedste erfaringer og knowhow fra BTX Group A/S og DK Company A/S skal udnyttes til optimeringer,” lyder det i meddelelsen.
 
Med en forventet 2011-omsætning på 1,5 mia. kr. og et ditto driftsresultat på 45 mio. kr. er det da også en stor forretning, DK Company overtager med BTX Group. Selv kunne DK Company mønstre en omsætning på 800 mio. kr. (for 18 mrd.) i regnskabsåret 2010/2011 og et resultat på 90 mio. kr.
 
”De tilkøbte aktiviteter forventes i andet halvår af 2012 at bidrage positivt til koncernens omsætning med 550–600 mio. kr. og et forventet driftsresultat i niveauet 20–25 mio. kr.,” lyder det fra DK Company.
 
Foto: Gestuz – et af de mærker, DK Company overtager fra BTX Group