Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Fang forbrugeren via alle kanaler

Multi-platform, multi-medie, multi-channel og ikke mindst – ”de sociale”! Medie-udtrykkene flyver om ørerne på virksomhederne, og forvirringen vokser proportionalt. Bliv klogere på, hvordan du bedst spiller på alle kanaler.
Multi-platform, multi-medie, multi-channel og ikke mindst – ”de sociale”! Medie-udtrykkene flyver om ørerne på virksomhederne, og forvirringen vokser proportionalt. Bliv klogere på, hvordan du bedst spiller på alle kanaler.

 

 
Denne artikel er skrevet af Dorrit Bøilerehauge, Ph.d. og leder af Videncenter for Design & Business ved TEKO, VIA University College. Dorrit Bøilerehauge er ekspert i digital fashion communication, herunder multi-platform commerce, sociale medier og fashionfilm. Desuden står hun i spidsen for TEKOs projekt Sensorial Shopping.


Dorrit Bøilerehauge bidrager med indlæg om netop ovenstående emner på FashionForum.dk. Har du forslag eller input, kan du kontakte Dorrit Bøilerehauge for yderligere info: dob@viauc.dk  
 
 
Af: Dorrit Bøilerehauge
 
Multi-platform, multi-medie, multi-channel og ikke mindst – ”de sociale”! Medie-udtrykkene flyver om ørerne på virksomhederne, og forvirringen vokser proportionalt. For de fleste med ansvar for virksomheder, salg, marketing og kommunikation har nok forstået, at tidens løsen er noget-med-medier og noget-med-digitalt, men færre har forstået, hvordan.
 
Vi er netop blevet præsenteret for de første Smart TV, hvor You Tube og alskens individuelt godt fra internettet kan bruges som skræddersyet underholdning til erstatning for ensformigt landeplage-tv. 
 
Dermed er endnu et vigtigt skridt taget i den udvikling, hvor medieplatforme smelter sammen og samtidig kommer tættere på forbrugerne. Tættere på forbrugerne kommer også de virksomheder, der møder udfordringerne og bruger den endnu større bane til at spille på. 
 
Men for at vinde kampen skal platformene ligesom spillerne udgøre et hold – og træneren skal kende strategien.
Holdet af medieplatforme har hver sine styrker og svagheder. 
 
Facebook er favoritspiller, så lad os starte der. Mange har anbefalet at sætte udvikling af virksomhedens website på hold, fordi kunderne alligevel kun er på Facebook – kundemagneten. Virksomhederne poster derefter lystigt tilbud efter tilbud på deres væg, og som tiden går, hører færre og færre efter. Hvorfor? Blandt andet fordi Facebook er dialogbaseret, og fordi et tilbud om lav pris ikke er så godt at ”sludre med”.
 
Monki er dog et af de modebrands, der fint knækker koden. Events med mange deltagere geares til endnu flere digitale deltagere. I Monki-land er man mange på banen, og det er sjovt. Succesen opnås, fordi Monki kender sine kunder og supportere og dermed kan inspirere og involvere.
 
Næste indkøbte spiller på holdet er mobilapplikationer og andre mobile platforme. Med en såkaldt app kan man komme til at ligge i lommen på forbrugeren. Tæt på dankortet! Men hvis det samme tilbud fra Facebook og website blot gentages på app’en, udnytter man ikke det specifikke medieforbrug som målgruppen har af platformen. 
 
Louis Vuitton har ramt et fornemt skæringspunkt, hvor temaet rejser og oplevelser foldes ud som det bedst er egnet til den enkelte platform. På mobilen skaber brandet rammen om oplevelser i modemetropoler, og vores guides er særligt udvalgte personer, som kendere i forvejen har tillid til i spurten frem mod målet med banneret: først-med-trends og bedst-til-stil.
 
I halvlegens taktik-møde må hermed vi konkludere, at de modebrands, der har succes, ikke har lagt deres skæbne i en enkelt stjernespillers intuitive forståelse af, hvordan multi-platform spillet vindes. De har valgt en træner, der forstår at udnytte hver platforms styrker individuelt og danne et hele i form af et samlet overordnet tema med relation til produktet. 
 
For Monki er temaet fællesskab, sjov og leg (deres app er leg med billeder). For Louis Vuitton er temaet (stilfuld) rejse og oplevelser. 
 
Hver enkelt platform har sin plads og udfylder sin rolle – det vil sige, at alle spillere løber samme vej. Desuden kender træneren modstanderen – nemlig kundernes uopmærksomhed – og ved, hvordan man via daglig træning samler points fra uopmærksomhed, til opmærksomhed – til dialog. Som modevirksomhed kommer man kun dertil, når man har forstået, at en modevirksomhed også er en medievirksomhed. Altså et hold.
 
Den danske modenation er hårdt presset af både svenskerne og franskmænd i turneringen. Lad os komme igen i kampens anden halvleg – som starter nu!