Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeblogs er et attraktivt medie til markedsføring af brands

Blogfænomenet er stadig forholdsvist nyt herhjemme men giver ikke desto mindre store reklamefordele. Det mener Henrik Akselbo, direktør i og medstifter af blogfællesskabet Bloggers Delight.
Blogfænomenet er stadig forholdsvist nyt herhjemme men giver ikke desto mindre store reklamefordele. Det mener Henrik Akselbo, direktør i og medstifter af blogfællesskabet Bloggers Delight.

Blogfænomenet er stadig forholdsvist nyt, men giver ikke desto mindre store fordele anskuet i et markedsføringsperspektiv. Det mener Henrik Akselbo, direktør i og medstifter af blogfællesskabet Bloggers Delight. 

I Danmark har de færreste brands endnu fået øjnene op for, hvilket potentiale der ligger i bloggen som reklamesøjle. Men der er en klar fordel for virksomheder i at promovere deres brand gennem de efterhånden mange populære modeblogs. 

”Det er vigtigt at anerkende bloggenes størrelse. Hos Bloggers Delight har vi omkring ni millioner sidevisninger pr. måned,” fortæller Henrik Akselbo til FashionForum. 

Og det faktum gør Bloggersdelight.dk større end samtlige danske modemagasiners websteder – fx har Femina.dk 1,6 mio. sidevisninger hver måned – Bloggers Delight tegner sig for ni millioner, hvilket understreger hvor mange forbrugere, der dagligt vil se de produkter, der bliver reklameret for. 

Desuden er den personlige anbefaling anerkendt som en af de absolut bedste af markedsføringsmetoder, og det er netop den personlige anbefaling, der er i fokus, når produkter promoveres – eller endorses, som det hedder på engelsk – af bloggere. 

Stadig under udvikling

Selvom de blogs, der allerede nu er tilknyttet netværket, tæller ni millioner sidevisninger tilsammen, er Bloggers Delight stadig i udvikling.  

Ifølge Henrik Akselbo har de største blogs en støt fremgang, der konstant vokser. Ligeledes gør Bloggers Delight da de løbende inviterer nye blogs til at være en del af netværket. 

Læserskaren er altså i øjeblikket i konstant vækst, og dermed vil det give de sponsorerede indlæg en større og større opmærksomhed. 

Mere tid på blogs

Henrik Akselbo mener, at det vil få den konsekvens, at folk i fremtiden vil bruge mindre tid på andre medier for i stedet at fokusere på blogs, eftersom bloggerne bliver – endnu – mere professionelle. Flere bloggere i både Danmark og udlandet kan nemlig allerede i dag, leve af deres blog, hvilket igen betyder en større dedikation til deres arbejde som bloggere. 

”Det vil medføre, at kvaliteten vil stige yderligere i takt med populariteten,” fortæller Henrik Akselbo og fortsætter:

”Salg af modetøj online vækster hver eneste år, og efterhånden som folk bruger mere og mere tid online, giver det også god mening, at tøjbrands flytter større og større dele af deres marketingsbudget online.” 

Der er også konkrete eksempler, der understreger, hvor stor en indflydelse blogger-eksponering af en vare har på efterspørgslen af produktet: 

”Vi ved fra feedback fra vores kunder at når en modeblogger omtaler en specifik vare, og f.eks. tager billeder med produktet på og linker til hvor det kan købes, så kan det mærkes på efterspørgslen af varen umiddelbart efter,” siger Henrik Akselbo

Fordobling af
likes
Derudover kører Bloggers Delight konkurrencer for brands med op til 1500 deltagere, hvor der efterfølgende er et fordoblet antal af likes på deres Facebook-sider. 

”Vi går en lys fremtid i møde, og vi forventer, at flere og flere tøjbrands’ marketingplaner fokuseres online. Dermed kommer der forhåbentligt også mere fokus på blogs,” konkluderer Henrik Akselbo.   

Foto: Bloggers Delight-bloggen Fashion Aestethics