Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske brands skal sikres bedre

Danske virksomheder har efterhånden fået øjnene op for værdien af varemærker og er blevet bedre til at beskytte dem. Men ikke gode nok. For ofte tænker de ikke langsigtet eller globalt nok.
Danske virksomheder har efterhånden fået øjnene op for værdien af varemærker og er blevet bedre til at beskytte dem. Men ikke gode nok. For ofte tænker de ikke langsigtet eller globalt nok.

I samarbejde med FashionForum.dk bringer advokat Christina Wiesner, der er partner i NORDIA Advokatfirma og arbejder med immaterialret og alt, der vedrører modebranchen, en række indlæg om alt fra varemærkerettigheder til sikring af design. For yderligere information, kan du kontakte Christina Wiesner: cwi@nordialaw.com / tlf.: 20206325

Af: Christina Wiesner
 
Danske virksomheder har efterhånden fået øjnene op for værdien af varemærker og er blevet bedre til at beskytte dem. Men ikke gode nok. For ofte tænker de ikke langsigtet eller globalt nok.
 
Med internethandel, større eksport og outsourcing af produktion til udlandet er det ikke tilstrækkeligt for danske virksomheder kun at have beskyttelse i Danmark. For det betyder nemlig, at udenlandske virksomheder, uden at man kan forhindre det, kan kopiere virksomhedens brand og design og derved lukrere på brandets goodwill og renommé. 
 
Men hvad endnu værre er, så kan de udenlandske virksomheder faktisk forhindre den danske virksomhed i at sælge sine varer på det pågældende marked, fordi den udenlandske virksomhed var først til at beskytte varemærket der. 
 
Derfor bør danske virksomheder, så tidligt som muligt, sørge for at få varemærkerne registreret uden for Danmark. I hvert fald i de lande, hvor de fremover gerne vil sælge eller have produceret varer. 
 
At produktionslandet – ud over salgslandet – er yderst vigtigt skyldes, at en tredjemands registrering af en dansk virksomheds varemærke kan betyde, at virksomheden i det pågældende land bliver mødt med et krav om varemærkekrænkelse. Ja, du læser rigtigt. Den pågældende som har registeret virksomhedens varemærke, kan nemlig påstå, at virksomheden krænker dennes rettigheder. Og er man rigtig uheldig, så kan tredjemand tilmed få nedlagt et eksportforbud mod de varer som bærer varemærket.
 
Vil virksomheden have sine varer frigivet, må den indgå en aftale med den som har registeret varemærket. Og det er ikke ligefrem den bedste forhandlingssituation at befinde sig i. En af de danske virksomheder, som har været nødsaget til at købe sit eget varemærke for en pæn sum penge er Pandora. Havde de registeret deres varemærke i Kina, kunne episoden have været undgået. 
 
For at undgå at havne i sådanne ubehagelige situationer, som enten skader brandet eller som koster virksomheden uforholdsmæssigt mange penge, så bliver de danske virksomheder nødt til at tænke mere globalt, når det gælder deres varemærker.