Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Charlotte Sparre: Jeg har brug for en, der sparker røv

Charlotte har snart 20-års-jubilæum, aldrig haft en større engrosomsætning end nu og har lige ansat couture-designeren Jørgen Simonsen til at udvide kollektionerne. For selvom man aldrig skal gå væk fra kernen, er det godt at være rustet til fremtiden.
Charlotte har snart 20-års-jubilæum, aldrig haft en større engrosomsætning end nu og har lige ansat couture-designeren Jørgen Simonsen til at udvide kollektionerne. For selvom man aldrig skal gå væk fra kernen, er det godt at være rustet til fremtiden.

Hun har 20-års-jubilæum næste år, har haft sine op- og nedture, men har aldrig oplevet en større engrosomsætning, end hun havde sidste år. Nu har hun ansat den mindst lige så erfarne couture-designer Jørgen Simonsen til at udvide kollektionerne. For selvom man aldrig skal gå væk fra kernen, er det godt at være rustet til fremtiden.

Det siger den erfarne designer, der kan mere end at lave tørklæder.

Ansættelsen af Jørgen Simonsen handler især om, at der skal bidrages med noget nyt til Charlotte Sparres kollektioner. Selvom der, som hun siger, garanteret er mange danske designere, der kan det, hun gerne vil have, er valget af couture-designeren ikke tilfældigt.

”Da jeg fik ideen, var intet andet rigtigt. Han tænker ud af boksen og ser tingene på en helt anden måde. Han har en kæmpe erfaring, og jeg skal ikke ud og lære ham noget. Jeg har endelig indset, at jeg er dygtig til det, jeg laver, men man skal også kende sine begrænsninger – og derfor skal Jørgen ind over,” siger hun, da FashionForum.dk sætter den danske designer stævne.

I konkurrence med Pucci og Missoni
Charlotte Sparre har aldrig oplevet større succes end nu. Hun er i ca. 250 butikker på verdensplan, hvoraf mange – som fx Bon Marché i Paris – er yderst velansete og eftertragtede. Selvom det giver præstationsangst at være placeret sådanne steder, har designeren en god forklaring på, hvorfor de er vilde med hendes design.

”Det er silke og sjove prints. Den Charlotte Sparre, som kan være for vild til danskerne, er de vilde med i udlandet. Og så er det billigere end fx Pucci og Missoni, som jeg kommer i konkurrence med, fordi vi ligger side om side i butikkerne. Det har været en fordel i krisen, at jeg har leveret et lidt billigere produkt end dem,” forklarer hun og peger samtidig på en enorm produktportefølje som strategisk vigtig.

”Alle mine styles kan vælges i 130 forskellige prints, så indkøberne har i princippet 3000 forskellige styles at vælge i mellem. Derfor kan jeg i nogle butikker være målrettet et ungdommeligt segment, mens jeg i andre er rettet mod et langt mere voksent – alt afhængig af, hvad der er købt ind,” fortæller designeren.

Man bliver aldrig for gammel til at lære
Hun har produceret sit tøj ”hos den samme lille mand i Seoul” gennem 18 år – håndlavet, håndprintet og fairtrade. Men nu kan han ikke længere følge med efterspørgslen – og det falder sammen med udvidelsen.

Når Charlotte Sparre har besluttet at udvide virksomheden og nu skal finde en anden producent, er det fordi, hun har en god fornemmelse for dens udvikling.

”Jeg elsker at sælge, og jeg kender mine kunder. Jeg står selv på messerne og hører, hvad de har af kritik – positiv som negativ. Jeg har brug for noget der, undskyld mig, kan sparke røv. Der skal nok være kunder til det, jeg plejer at lave, men nu skal vi have den eksisterende kollektion og det nye, store til at smelte sammen,” siger hun og fortæller videre, at Jørgen Simonsen fortsat kommer til at blive boende i Paris, hvor han har haft base i mange år.

Men geografien er ikke afgørende – for at have en medspiller med så stor erfaring, er det, der er vigtigst for Charlotte Sparre.

”Det er forfriskende med et nyt pust. Alting kommer til sin tid – og man bliver aldrig for gammel til at lære noget. Og så er vi faktisk meget enige, hvilket vi oplevede, da vi var på messe sammen og kigge på materialer.”

Rustet til fremtiden
Og hele Jørgen Simonsens baggrund er afgørende for, at han skal kunne levere noget nyt til Charlotte Sparres univers.

”Kollektionen skal udvides til helt globalt at kunne noget mere. Han skal lave couture-ting eller fx en helt suveræn blazer. Helt generelt dække et større behov. Nu er prints stadig hotte, men om ti år er det måske noget andet,” siger hun og afslutter i et strategisk spor:

”Man skal aldrig gå væk fra kernen, men man skal også være rustet til fremtiden. Det kan lynhurtigt gå den anden vej, og der er jeg bedre rustet, hvis produktionen kan lidt mere.”