Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk mode støtter anti-voldskampagne

Både mode- og smykkebranchen bakker op om foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familiers arbejde med at bekæmpe familie- og kærestevold under projekttitlen "Kan én fjer blive til 10 guldæg?".
Både mode- og smykkebranchen bakker op om foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familiers arbejde med at bekæmpe familie- og kærestevold under projekttitlen "Kan én fjer blive til 10 guldæg?".

 

Både mode- og smykkebranchen bakker op om foreningen Børn og Unge i Voldsramte Familiers arbejde med at bekæmpe familie- og kærestevold. 
 
Foreningen har nemlig netop igangsat et parløbsprojekt under overskriften ”Kan én fjer blive til 10 guldæg?”, hvor såvel smykkeduoen Charlotte og Ole Lynggaard som direktør og designer bag danske Whiite, Signe Tholstrup og Frederikke Hviid (foto).
 
10.000 kr. skal yngle
I forbindelse med projektet ’Kan 10 fjer blive til 10 guldæg?”, der officielt begyndte 1. februar, får i alt ti deltagere stillet 10.000 kr. til rådighed i håbet om, i løbet af fire måneder at få pengene til at yngle.
 
”Problemet med vold er tættere på, end de fleste tænker over i hverdagen. Vi har fået muligheden for at bryde tavsheden, så lad os stå sammen om det udbredte problem,” forklarer ejer og adm. direktør i HTM GROUP, der blandt andet tæller brandet Whiite, Signe Tholstrup.  
 
Overskud går ubeskåret til projekterne
Det – forhåbentlig store – overskud fra projektet går ubeskåret til foreningens projekter for voldsramte børn og unge i Danmark. Mere end 22.000 børn herhjemme lever i en voldsramt familie, og ca. 40.000 unge mellem 16-24 år er årligt udsat for kærestevold. Det svarer til, at ca. 1-2 elever på hvert klassetrin oplever vold i familien eller er i et voldeligt kæresteforhold.
 
I projektet skal hver deltagerpar minimum aflevere de 10.000 kr. tilbage igen den 1. juni 2012, når projektet afsluttes.
 
Whiite har valgt at gribe det sådan an, at overskuddet af salget af udvalgte styles i SS12-kollektionen doneres til Børn og Unge i Voldsramte Familier.
 
”Og med dette initiativ opfordrer Whiite alle til at hjælpe de berørte børn og unge,” lyder det fra Whiite. De nævnte styles sælges i en række udvalgte butikker, blandt andet i Magasin og Whiites konceptbutik, og også i flere webshops, blandt andet Styledelux.dk, Gottohaveit.dk. 
 
Børn og Unge i Voldsramte Familier har siden 2008 modtaget støtte fra Satspuljemidler, og har et nært samarbejde med landets minister for ligestilling samt Det Kriminalpræventive Råd. Foreningen støttes endvidere af private fonde. 
 
Den fulde deltagerliste for ”Kan én fjer blive til 10 guldæg?” er som følger:
 
Charlotte Lynggaard / Ole Lynggaard
Kaspar Basse / Joe & the Juice
Solvej Lee & Mathias Fabricius / Samsung
Torben Klitbo / Cofoco
Peter Bo Bendixen / Tivoli
Jørgen H.K. Jepsen / Post Danmark
Jes Kølpin / Bellevue Teatret
Birthe Kjær & Helge Sander
Thorkild Thyrring / International Racing Festival
Signe Tholstrup & Frederikke Hviid / Whiite
 
Du kan læse mere om Børn og Unge i Voldsramte Familier på www.familievold.dk.
 
Foto: Frederikke Hviid / Whiite