Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Briterne dropper kædebutikkerne

På det britiske marked, der måske nok ikke er det første, de danske modemærker kigger til lige for tiden, har man sporet en interessant trend i fjor.
På det britiske marked, der måske nok ikke er det første, de danske modemærker kigger til lige for tiden, har man sporet en interessant trend i fjor.

På det britiske marked, der måske nok ikke er det første, de danske modemærker kigger til lige for tiden, har man sporet en interessant trend i fjor.
 
I 2011 åbnede der nemlig tre gange så mange uafhængige detailbutikker som der åbnede kædebutikker i de britiske butiksgader. Det viser nye undersøgelser ifølge FashionUnited.co.uk.
 
The Local Data Company kan nemlig afsløre, at mens antallet af kædebutikker i de 500 største bymidter i Storbritannien faldt med 0,25 pct., steg antallet af selvstændigt drevne butikker med 2,4 pct.
 
Matthew Hopkinson, der er adm. direktør for the Local Data Company forklarer, at rapporten viser, hvor væsentlige de uafhængige retailere bliver fremover. 
 
”Især nu, hvor kædebutikkerne skærer butikker fra. Det udfordrer også den almene antagelse, at de selvstændige butikker er en uddøende race, der langsomt opsluges til fordel for supermarkeder og internet. I mange byer er de uafhængige butikker grundpillerne og på forkant med tendensen udi lokalt forankrede indkøb, der støtter de selvstændige butikker i nærmiljøet.”
 
Foto: Primark London