Nyt dansk skobrand har internationale ambitioner
House of Montague satser på det internationale marked - og en flot interesse viser, at det måske ikke er helt dumt.Det er muligt, at det lille kontorfællesskab på Blågårdsgade i København er diminutivt og ikke særlig prangende. Men det betyder ikke, at man ikke kan tænke store tanker og realisere sine drømme herfra.
Sådan er det nemlig med House of Montague. Bag det storladne navn sidder Martin Ahn og laver sko til mænd med et internationalt udsyn. Og ambitionerne er derefter. Internationale. FashionForum.dk mødte House of Montague for at høre mere.
Men vi taler ikke bare drømme. Det står nemlig efter kun to sæsoner på markedet klart, at mærket faktisk har en stærk international appel – og til gengæld kommer til at være en mere eksklusiv oplevelse i det danske butiksliv.
”Herhjemme er en af de store faktorer prisen. Vores sko ligger fra 1500-2300 kr. Folk herhjemme kan bare godt lide en Converse, og publikum i Danmark er ikke stort nok til vores sko,” siger Martin Ahn til FashionForum.dk.
Tilbud – ikke ansøgninger
House of Montague fik herhjemme sin debut på Terminal-2 sidste august. Og den oplevelse betød, at mærket er endnu mere sikker i sin internationale satsning.
”Det var ikke en god oplevelse. Prisen var ok, men de (messekoordinatorerne, red.) havde ikke kigget på vores identitet og derfor bare placeret os ved siden af dametørklæder, damesko og boxershorts. De havde stavet navnet forkert i bogen, og dem, man skulle kontakte, svarede aldrig igen,” fortæller Martin Ahn og siger derefter om den helt anderledes gode oplevelse i Berlin:
”Samme sæson var vi på Premium i Berlin. Tyskland er et godt marked, og der er mange udenlandske indkøbere. De var vilde med kollektionen. Vi stod af helvede til men fik skabt god kontakt – blandt andet til den marketingsansvarlige på Pitti Uomo-messen i Firenze, som sidenhen inviterede os derned,” siger han og fortsætter med et smil:
”Hvis man skal ansøge om at være på messe herhjemme, som fx på Gallery, men bliver inviteret til udenlandske, hvor de rette indkøbere er, så ved jeg godt, hvad jeg vælger.”
[[addon]]
Mod Paris er aldrig en omvej
Tilbage på Premium i januar var standen bedre og ordrerne både større og flere. House of Montague havde arbejdet med et tysk PR-bureau, der havde fået skabt den nødvendige buzz.
”Det betød, at vi på første kollektion med ni butikker gik til 15-20 ordrer på Premium og med Pitti Uomo og det løse derudover. Det betød selvsagt meget og var meget overvældende,” siger han.
Han understreger, at han efter kun to sæsoner betragter det som flot at have to agenter og en distributør. Og det var ikke sket, havde det ikke været for en temmelig stor omvej.
”Vi kørte til Firenze, derefter til Paris og så til messe i Berlin. I Paris havde vi mødt en god kontakt, så vi kørte tilbage til Paris efter Berlin – og så hjem til København. Det hele på to uger. Der var vi ret trætte, men det endte med, at vi fik en distributør til Benelux og en agent i Paris ud af turen – ud over agenten vi har i Japan,” forklarer han.
Den rette baggrund
Martin Ahn tog efter uddannelsen på TEKO mod New York, hvor Fashion Institute of Technology havde linjen Production Management.
”Skolen er så stor, at de har alle maskinerne. Miniproduktionshaller. Det giver en god erfaring, man ikke kan få herhjemme,” siger skodesigneren, der også har været i praktik hos designeren Elie Tahari og streetwear-ikonet Staple Design.
Webshop skal løfte salget
Tilbage i København er ambitionen at være i et par eksklusive butikker herhjemme og så ramme resten af publikummet gennem den store presseomtale, brandet allerede har fået – i fx Monocle. Derfor er det helt centralt at få lanceret en webshop:
”Vi er midt i lanceringen af en international webshop med gratis fragt. Desværre er PBS skyld i, at den er blevet forsinket,” siger han og peger på, at det var svært at bestille hjem til en webshop, når man er så ny, at fornemmelsen af de sikre vindere endnu kan være uhåndgribelig. Men førstegangsordrerne er næsten altid så små, at man selv må løfte salget.
”Derfor købte vi stort set alt ind – og så må vi tage den derfra. Mange indkøbere venter et par sæsoner med at lægge ordrer, fordi de lige skal se mærket og kontinuiteten an,” siger Martin Ahn og afslutter:
”Nu har vi selv skabt fundamentet for at løfte salget. For vi sidder ikke bare og venter på, at det kommer.”