Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Forkæl moderskabet

Mødre på barsel har også ret til selvforkælelse, og derfor søger flere kvinder i stigende grad tøjbutikker, som formår at se kvinden bag moderen.
Mødre på barsel har også ret til selvforkælelse, og derfor søger flere kvinder i stigende grad tøjbutikker, som formår at se kvinden bag moderen.

En række studerende ved KEAs PBA i Design/Business fik denne vinter til opgave at identificere en trend. Ved hjælp af DART-modellen, som også tidligere er omtalt på FashionForum.dk,  foldede de trenden ud for endelig at udarbejde en artikel, målrettet FashionForum.dk, om emnet. FashionForum.dk bringer seks af artiklerne. Læs alle artiklerne her

Af: Louise Juul Mortensen

Mødre på barsel har også ret til selvforkælelse, og derfor søger flere kvinder i stigende grad tøjbutikker, som formår at se kvinden bag moderen. Tøjbutikker er der masser af, men hvor er udbuddet af tøj og ikke mindst vejledning til disse nybagte mødre, som kæmper med overskydende fødselsvægt og en garderobe, som kalder på nye klæder til en kvinde i tydelig forandring?

Sygeplejerske Mette Balmforth er vel nok en af de mødre, man kan betegne som en overskudsmor. Hun bor på Frederiksberg, har to børn og er gift med arkitekten Dominic. Hun laver mad med grøntsager fra Årstiderne, køber økologiske bleer og går til gymnastik med sin ældste datter.

Nej, børnene hos familien Balmforth mangler ikke noget. Men det gør Mette Balmforth selv. Hun mangler at få sin krop tilbage efter endnu en graviditet, og hun mangler et sted, hvor hun kan shoppe uden at ”få nedtur på”, som hun siger:

”Jeg kan jo tydeligt mærke, at jeg har fået meget mindre tid til mig selv. Og så synes jeg, det er svært at finde noget, der sidder rigtigt efter fødslen, og ender nok altid med at komme hjem med noget til pigerne i stedet for.”

Mødre vil have det hele
I årene mellem 2004 og 2009 eksploderede salget af børnetøj og mange nye børnetøjsbutikker, især webbaserede butikker, vandt indpas på markedet. Ifølge Dansk Erhverv brugte gennemsnitsfamilierne 50 pct. mere på børnetøj i 2009, end de gjorde i 1994. Eksportchef i Dansk Mode & Textil Michael Hillmose siger til magasinet Børn&Unge:

“Vores analyse af forbrugernes reaktion på finanskrisen viste, at de hellere slækker på deres egne forbrugsbehov end på børnenes. Det er et tegn på, at forældre prioriterer deres børns forbrug højt, deriblandt også forbruget af tøj,”

Spørgsmålet er, om den udvikling vil fortsætte i årene frem. De seneste års finanskrise har taget hårdt på børnetøjsbutikkerne. Selvom der nu igen er en lille fremgang i salget, oplever moderedaktør Mana fra Trendsales, Danmarks største online tøjbazar, at mødrene nu i stigende grad også sætter fokus på eget look:

”Vi oplever på vores handelsportal, at mødre efterspørger både luksusmærker til deres børn, men også til sig selv. Det stigende udbud på nettet, gør det muligt at shoppe hjemmefra om aftenen og derfor er tidsmangel måske ikke længere en aktuel forhindring."

“Yummy Mummy” På baggrund af den erfaring har Trendsales også netop nu sat fokus på mødrenes ret til selvforkælelse med artiklen “Yummy Mummy”, hvor de forsøger at afhjælpe supermødrenes dårlige samvittighed. ”Du er ikke en dårligere mor, fordi du køber en brugt flyverdragt til sønnike og så spenderer nogle af børnepengene på en lækker Marc Jacobs-pung i stedet,” skriver Trendsales.

Apartment tager udfordringen op
Ifølge en engelsk undersøgelse gruer 47 pct. af de nybagte mødre for at smide tøjet i prøverummet og få en dårlig oplevelse. Netop det problem har Apartment i København også erfaret. Apartments indehaver Malene Thorlak tilbyder kvinderne råd og vejledning og to timers uforstyrret shopping uden for almindelig åbningstid:

”Jeg oplever, at mange mødre efter en graviditet er meget i tvivl om, hvordan de skal opbygge deres basisgarderobe – hvor de skal vælge at købe billigt, og hvor de skal sætte mere ind. Det er netop det, jeg kan hjælpe dem med. Her er ingen forkerte spørgsmål, og det er også helt okay, at babyen lige skal have lidt mad midt i det hele,” siger Malene Thorlak til Elle.

Apartment har med andre ord fået fat i en gruppe, som virker overset i shopping-miljøet. Udbuddet af børnetøj er enormt, men der er ikke mange, der ser kvinden bag moderen og tilgodeser det behov, der tilsyneladende er tilstede.

Hvem ved, måske har overskudmoderen Mette Balmforth og de andre mødre brændt masser af penge af på børnetøj de seneste år i mangel af bedre muligheder? Det kunne være værd at åbne skabet for moder(skabet) og se, om det ikke nok skulle ende med at blive fyldt ud på ny.