Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Luksusmærker tromler krisen

Krise? Hvem sagde krise? Modebosserne har i hvert fald kunnet sidde i deres skal af lædertasker, laksko og lårkorte nederdele uden at opdage den verserende gældskrise, for salget af luksustøj går strygende.
Krise? Hvem sagde krise? Modebosserne har i hvert fald kunnet sidde i deres skal af lædertasker, laksko og lårkorte nederdele uden at opdage den verserende gældskrise, for salget af luksustøj går strygende.

Krise? Hvem sagde krise? Modebosserne har i hvert fald kunnet sidde i deres skal af lædertasker, laksko og lårkorte nederdele uden at opdage den verserende gældskrise, for salget af luksustøj går strygende. Det skriver Business.dk.
 
LVMH – der står bag mærker som Louis Vuitton, Fendi, Givenchy og Marc Jacobs –  fremlagde et regnskab for fjerde kvartal, der viste en vækst i salget på 20 procent. Det gode regnskab kommer dagen efter et andet godt mode-regnskab. PPR, der blandt andet dækker over mærkerne Yves Saint Laurent, Bottega Veneta, Gucci og Balenciaga leverede en vækst i salget på 22 procent.
 
Finanskrise eller opsving, så er der altså stadig forrygende godt salg i modehusene. Hvor luksusmærkerne som nogle af de eneste i ekviperingsbranchen oplever vækst, lider de mere pris-moderate butikker på grund af forbrugernes finanskrise-slukne lommer.
 
"På trods af problemerne i Europa, så er verdensøkonomien i vækst, og man vil have flere og flere af vores produkter," siger direktør i LVMH, Bernard Arnault, til Wall Street Journal
 
Asien sætter Hermès til vægs
Det er specielt væksten i Asien, der har sat skub i modehusenes regnskaber. Østpå hiver de så mange penge op af tegnebogen, at modehusene har svært ved at følge med.
 
Det hæderkronede, franske modehus Hermès oplever så stor efterspørgeles på sine ikoniske Kelly- og Birkin-bags, at produktionen ikke kan køre hurtigt nok – prisen for Birkin-tasker starter vel at mærke ved 51.000 kr., men kan koste helt op til 200.000 for en krokodilleskinds-udgave.
 
 
Tasken er så populær, at da Michael Tonello, blogger ved The Huffington Post, skrev bogen "Bringing Home the Birkin," om hvordan man køber en Birkin-bag, endte bogen på en tredjeplads på Boston Globes Bestseller-liste.
Direktørerne i såvel LVMH og PRR ser stadig et massivt vækstpotentiale i Asien, hvor der specielt er efterspørgsels efter de klassiske mærker som Louis Vuitton, der globalt solgte for 44 mia. kr. sidste år.
 
Kilde: Business.dk