Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Maria Black skal nå stjernerne med ny struktur

Maria Black er både navnet på et dansk smykkebrand – og så selvfølgelig på designeren bag. Audrey Maria Black Wilson, der er dansk født med irske rødder, blev uddannet guldsmed i 2009 og har siden produceret smykker til primært det danske og engelske marked i eget navn.
Maria Black er både navnet på et dansk smykkebrand – og så selvfølgelig på designeren bag. Audrey Maria Black Wilson, der er dansk født med irske rødder, blev uddannet guldsmed i 2009 og har siden produceret smykker til primært det danske og engelske marked i eget navn.

Maria Black er både navnet på et dansk smykkebrand – og så selvfølgelig på designeren bag. Audrey Maria Black Wilson, der er dansk født med irske rødder, blev uddannet guldsmed i 2009 og har siden produceret smykker til primært det danske og engelske marked i eget navn.  

I vinteren 2011 valgte Maria Black at satse stort: Virksomhedsstrukturen blev rykket en halv omgang med ansættelse af både en adm. direktør og en økonomidirektør, hovedkvarteret blev rykket fra London til København, og ambitionerne blev rykket væsentligt tættere på himmelen:
 
”Det er absolut planen at nå stjernerne,” fastslår adm. direktør og partner i Maria Black, Nicholas Hüttemeier, til FashionForum.dk. 
 
Store tal og store forventninger
Han tager blandt andet ti års erfaring som adm. direktør for Sixty Group (gruppen bag kendte italienske brands som Miss Sixty og Energie, red.) i Norden med sig ind i Maria Black-foretagendet, og den nyslåede direktør bag Maria Black er altså vant til at håndtere store tal og indfri store forventninger.
 
Han har da også store planer for det lille danske brand – samtidig med, at han holder fast i en tro på organisk vækst og nøje udvalgte distributører som vejen fremad:
 
”Vores strategi er at holde distributionen selektiv og vokse på den rigtige måde. Vi skal have tålmodighed til at vente på de rigtige butikker og agenter. Vores mål er at komme ud over stepperne i verdens bedste modebutikker og guldsmede, og indtil videre er vi godt på vej,” forklarer han.


Betydelig vækst
Forventningen er, at brandet gerne skal vokse betydeligt – og det skal nok kunne lade sig gøre, mener Nicholas Hüttemeier. Maria Black var nemlig ikke bare den første og bedste virksomhed, der bød sig til, efter direktøren sagde farvel til Sixty Group og gennem et par år arbejdede selvstændigt som konsulent:
 
”Jeg har de seneste år ledt efter det helt rigtige setup, og jeg har holdt mange møder og fået mange spændende tilbud, men ikke helt fundet det rigtige. Jeg har takket nej til rigtige mange ting. Maria er en pissedygtig designer og guldsmed med ben i næsen, og kemien var der fra starten,” siger han og henviser til den allervigtigste ingrediens i et givtigt kreativt samarbejde: 
 
”Det er alfa/omega, at både den kreative del og den forretningsmæssige del har forståelse for hinandens verden.”

Møder endte i partnerskab

Nicholas Hüttemeier blev introduceret for designeren gennem en fælles bekendt, og gennem et halvt år blev det til mange møder, der til slut endte ud i et partnerskab.
 
I Sixty Group var Nicholas Hüttemeier en af faktorerne, der førte virksomhedens brands – Miss Sixty, Energie, m.fl. – fra at være forholdsvis ukendt i Skandinavien for tolv år siden til at runde en omsætning på 250 mio. kr. i 2007/2008.
 
Og det er da også udviklingspotentialet, der tænder direktøren, ved Maria Black.
”I bund og grund er det ikke størrelsen på virksomheden, der er vigtigst for mig men selve udviklingen i både salg & branding. Det tricker mig i mit arbejde,” siger han.

‘Det nye hjemmemarked’

For nærmeste fremtid er planerne at etablere sig på ’det nye’ hjemmemarked, Danmark – hvor virksomheden forventer at åbne den første butik i København i løbet af det kommende år – men også at få den nyåbnede internationale webshop sparket godt fra start. Og det tegner lyst:
 
”Den danske modeuge gik fantastisk for os på Gallery med mange nye kunder fra hele verden,” siger han og tilføjer, at virksomheden i marts deltager ved parisermessen MeMy Mode.
 
”Vi er selvfølgelig meget spændte på, hvordan vi bliver modtaget. Den næste sæson er tanken at kigge mod udstillingsmuligheder i Berlin og New York – men vi tager det step-by-step,” slutter Nicholas Hüttemeier.