Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tomme butikslokaler præger gadebilledet

De karakteristiske "Til leje"-skilte hænger i stadig flere forladte butiksvinduer landet over, hvor lejerne har måttet sige farvel til drømmen om egen butik. Det skriver Business.dk.
De karakteristiske "Til leje"-skilte hænger i stadig flere forladte butiksvinduer landet over, hvor lejerne har måttet sige farvel til drømmen om egen butik. Det skriver Business.dk.

 

De karakteristiske "Til leje"-skilte hænger i stadig flere forladte butiksvinduer landet over, hvor lejerne har måttet sige farvel til drømmen om egen butik. Det skriver Business.dk.
 
Således var der 685.500 kvadratmeter tomme butikslokaler landet over, da nytåret blev skudt ind. Det er mere end tre gange så mange som i 2007, hvor der var 201.600 ledige kvadratmeter. Det viser tal fra Oline.dk, der er landets største portal for erhvervsejendomme.
 
I Region Hovedstaden er boomet i antallet af tomme butikker især til at tage at føle på i Nordsjælland, hvor der i 2007 var 7.100 ledige butikskvadratmeter. Det er nu vokset til 44.700. Særlig hårdt ramt er de lokale butikscentre og det såkaldte big box-marked, hvor meget store butikker, typisk inden for boligindretning, er placeret i udkanten af byerne. Krisen og bankerne får sin del af skylden for udviklingen.
 
"Big box-markedet har med boligindretning at gøre, og dette marked er jo gået i stå under krisen. Samtidig kan man ikke overleve som lokalt center, hvis man ikke er tilstrækkelig stor og kan tiltrække tilstrækkeligt mange kunder. En sådan strukturel udvikling bliver forstærket under krisen," siger Peter Winther, direktør i Sadolin & Albæk, der rådgiver inden for erhvervsejendomme, til Business.dk.
 
Ifølge Dennis Hofmann, advokat og ejendomsmægler i Husen Advokater, trækker bankerne hårdere i nødbremsen uden for København. 
 
"Der er mange, der gerne vil etablere noget, men bankerne synes at have lagt en meget forsigtig og ifølge min personlige opfattelse for forsigtig udlånspolitik i forhold til tidligere," siger han.
 
Ombejlet centrum
Mens antallet af tomme butikker er steget eksplosivt i resten af landet, ser det anderledes ud i Københavns centrum, hvor der er rift om de bedste adresser i København K.
 
"Krisen rammer ikke i centrum, fordi folk stadig arbejder her, og byen er fuld af mennesker. Derfor er det interessant at være her for detailhandlen," siger Jan Michael Hansen, direktør for Københavns City Center, der arbejder for citybutikkernes interesser.
 
Detaileksperten Flemming Birch fra konsulentvirksomheden Birch & Birch peger på, at en god placering altid er vigtig for butikkerne, men især i krisetider, fordi kundestrømmen er afgørende.
 
"Op til krisen åbnede mange en butik, men de havde ikke noget at stå imod med. Nu har vi problemerne, hvor der er mange tomme lokaler rundt om i landet. Hvis du vil etablere dig i et område som Københavns centrum, kræver det noget at starte op med," siger han til Business.dk og påpeger, at de dyre, attraktive adresser kræver en stabil og stor omsætning og evnen til at tiltrække købelystne kunder.
 
"København har været dygtig til at markedsføre sig som en shoppingdestination. Hvor man mange steder i provinsen opfatter centre og små butikker som modsætninger, har København formået at positionere sig som en samlet shoppingdestination," siger Flemming Birch med henvisning til Strøget, hvor stormagasinerne Illum og Magasin tiltrækker kunder, der også handler i de omkringliggende butikker.
 
Dyr leje presser butikkerne
Men kampen om den helt rigtige adresse med den tykkeste strøm af kunder koster butikkerne en dyrere leje. Den er steget en anelse siden 2004, viser tal fra rådgivningsvirksomheden Sadolin & Albæk. Mens en kvadratmeter i gennemsnit kostede 12.000 kr. om året på de bedste strøgplaceringer i København i 2004, var den i 2010 steget til 14.500 kr.
Ifølge Teis Bruun, der både er direktør for modevirksomheden Bruuns Bazaar og bestyrelsesformand for netværksorganisationen Danish Fashion Institute, lægger de stigende priser et ekstra pres på butikkerne, der i forvejen kæmper med kundernes svage shoppinglyst:
 
"Det er dramatisk, når omsætningen falder så mange år, og huslejen stiger. Pludselig er der ikke mere at give af. Så det er et strukturelt problem," siger han.
 
Han mener, at mange butikker ikke tør presse udlejerne til at sænke huslejen. Og måske er det heller ikke let, når adressen er så attraktiv, at andre butikker står på spring til at overtage lejemålet.
 
Ifølge Henrik Lund fra Absalon & Co., der udvikler butiksejendomme i Indre By, sker der en naturlig rokade, når butikkerne mener, at lejen bliver for høj.

"Alle butikker bliver fyldt op igen. Hvis nogen synes, at det er dyrt at være dér, hvor de er, har de mulighed for at flytte til noget billigere. Det er ikke en bortvisning, men en tilpasning og en del af byens mulighed for at udvikle sig," siger han og påpeger vanskeligheden i at overbevise en udlejer om, at lejen skal sættes ned for en enkelt lejer, mens resten af gaden kan betale den samme leje.
 
Han erkender dog samtidig, at udviklingen blandt butikkerne med flottere facader og nyt interiør kan resultere i så høje huslejer, at det bliver svært for almindelige butikker at lægge de krævede summer. For foruden den løbende prisudvikling og ejendomsskatterne er det renoveringen og udviklingen af butikslejemålene, der kan presse huslejen op. En leje, der er så dyr, at det i sidste ende kan fortrænge de små, »skæve« butikker til fordel for de store, velpolstrede kæder, der er i stand til at betale. En betragtning, som Flemming Birch er enig i:
 
"Man satser på det sikre og velkendte. Som forbrugere tager vi også færre chancer," lyder hans konstatering.

Kilde: Business.dk