Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Naja Lauf: Webshop skal supplere den fysiske butiksoplevelse

Naja Lauf har tilsluttet sig troppen af danske brands, som går efter netkunderne. Til grund for beslutningen om at starte egen webbutik ligger et ønske om at servicere bredere på et tidspunkt, hvor antallet af butikker med Naja Lauf på hylderne er skrumpet gevaldigt.
Naja Lauf har tilsluttet sig troppen af danske brands, som går efter netkunderne. Til grund for beslutningen om at starte egen webbutik ligger et ønske om at servicere bredere på et tidspunkt, hvor antallet af butikker med Naja Lauf på hylderne er skrumpet gevaldigt.

 

Naja Lauf har tilsluttet sig troppen af danske brands, som går efter netkunderne. Til grund for beslutningen om at starte egen webbutik ligger et ønske om at servicere bredere på et tidspunkt, hvor antallet af butikker med Naja Lauf på hylderne er skrumpet gevaldigt.
 
”Jeg håber at webben bliver et godt supplement til butikkerne, som dog også stadig er meget vigtige. Der har nok været for mange butikker [tidligere], og der vil nok være lidt længere imellem dem fremover,” siger designer Naja Lauf til FashionForum.dk.
 
Naturlig udvikling
For designeren er det ikke så meget en satsning, som en naturlig udvikling at føje egen netbutik til salget:
 
”I dag forventer man, at et brand kan købes på nettet, så det er vigtigt at følge med tiden,” siger Naja Lauf. 
 
Skar ind til benet
Naja Lauf gik, som du har kunnet læse på FashionForum.dk, for få år siden fra at kreere store kollektioner, til at skære ind til kernen og starte forfra med essensen. I den sammenhæng blev en række af de butikker, der førte brandet skåret fra – for ”store kollektioner duer ikke med en lille indtjening”, forklarede designeren dengang til FashionForum.dk. 
 
Men af den grund, skal man ikke snydes for at indkøbe varerne, understreger Naja Lauf:
 
”Jeg håber, mine forhandlere vil bruge min webshop til at se, hvad der er på lager. De kan altid lige gå ind og se, om der findes den størrelse eller farve, de ikke lige har, og så skaffe den hjem til deres kunder.”
 
Foruden Naja Laufs egne designs vil interesserede også kunne finde en række skiftende eksterne mærker i webshoppen.
 
”Mine gæstebrands bliver nogle, der laver noget, jeg ikke selv laver, eller nogle der på en måde gør noget godt for verden. Det første, der kommer i butikken er tasker fra firmaet Karma Karma,” fortæller hun.
 
Karma Karmas produkter er fremstillet af genbrugsmaterialer i Indien, og overskuddet fra indtjeningen går til at hjælpe indiske hjemløse med at sende deres børn i skole. 
 
”Det er for øvrigt mig, der har designet taskerne – så på en måde kan jeg måske også have en indirekte interesse i produkterne,” tilføjer Naja Lauf.
 
Stadig behov for at shoppe
Selvom designeren selvfølgelig håber, at webben bliver en succes, underkender hun dog ikke betydningen af den shoppeoplevelse, der stadig kan indfange kunderne i de fysiske butikker. 
 
”Vi vil alle have behov for den fysiske shoppeoplevelse,” siger designeren men tilføjer straks: 
 
”Det skal være en oplevelse at gå i butikker, og vi skal komme hjem med mere, end vi havde regnet med af indtryk.” 
 
Og deri ligger de fysiske butikkers sande udfordring, påpeger hun:
 
”Det bliver nemlig dermed mere krævende at have fysisk detailsalg på det niveau, hvor designerbrands befinder sig – men også sjovere.”