I sidste uge, sekundet inden Copenhagen Fashion Week bragede derudaf, fandt en pressemeddelelse i forholdsvis ikke-redigeret form vej til spalterne i blandt andet dagbladet Politiken. Kort fortalt var overskriften, at den københavnske modeuge nu var verdens næststørste – kun overgået af Paris. 

Afsender på meddelelsen var en af arrangørerne bag messesamarbejdet under Dansk Mode & Textil, Christian Gregersen, der ejer Gallery-messen i Forum, men den – ellers – gode nyhed viste sig at ligge en smule fjernere fra sandheden. 
 
Det opklarer DR2-programmet Detektor, der gennem den seneste tid har sat aktuelle faktabaserede nyhedshistorier under lup og undersøgt, om der egentlig er belæg for de store overskrifter.


"Den danske modeuge begynder i næste uge, og er nu verdens næststørste modeshow. Titlen som verdens største, den løber Paris med," lød det i pressemeddelelsen.
 
DR2 Detektor valgte at spørge adm. direktør i Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week, Eva Kruse om, hvordan det egentlig hang sammen. Hun svarer:
 
"Jeg er bare bange for, at det er en sandhed med modifikationer, men vi ville sgu da gerne være verdens næststørste modeevent på alle mulige måder."
 
Alternativ måling 
Det viser sig nemlig, skriver Detektor, at messedirektøren Christian Gregersen slet ikke har målt på det, man kunne forvente. Hvor man almindeligvis ville måle en modeuges størrelse på besøgstal eller antal shows (hvis man da overhovedet forsøger at måle en så vilkårlig størrelse), havde han nemlig i pressemeddelelsen valgt at måle på antallet af brands, der udstiller på messerne.
 
På modeugens fem messer viser 2.402 forskellige mærker deres kollektioner frem i den danske hovedstad, der dermed kommer ind på en andenplads efter den franske ditto – Paris – hvor 2.865 brands er repræsenteret.
 
Og så regner messearrangøren for øvrigt kun med, at der er syv modeuger i hele verden, skriver Detektor.
 
Ikke sammenligneligt
Men i følge modeugedirektøren Eva Kruse giver det slet ikke mening at sammenligne modeugerne på tværs af grænser.
 
"Tallene er ikke gjort op, fordi nogle af de store etablerede modeuger, de har ikke behov for at gøre det op ligesom vi har," siger Eva Kruse til Detektor.
 
Og selvom de gjorde, så ville det stadig være svært at sammenligne.
 
"Vores modeuger generelt i Europa er organiseret meget forskelligt. Det vil sige, at det faktisk er ret svært at få samlet op på helt præcist de der antal," siger hun og fortsætter:
 
"Så de gør det ikke op på samme måde som vi gør – vi har brug for ligesom at tælle det hele sammen og claime en eller anden position. Så det er sådan lidt svært at sammenligne."
 
En anden årsag til, at den danske modeuge er svær at sammenligne med udlandets, er, at man i Danmark viser både herretøj og dametøj i den samme uge, hvor man i en række af de store modebyer har adskilt de to, fortæller direktøren til FashionForum.dk.
 
Alligevel så tør Eva Kruse godt give en uofficiel pris til den danske modeuge.
 
"Vi er Skandinaviens største modeuge, det kan vi i hvert fald claime," siger hun til DR2 Detektor.