”Modeugen handler om overfladen, de flotte shows, modellerne, tøjet. Men nedenunder det hele er en af verdens største industrier, en af verdens største forurenere og en kæmpe udnytter af arbejdskraft verden over,” sådan indledte Eva Kruse, adm. direktør i Danish Fashion Institute ved dagens pressemøde om Copenhagen Fashion Summit.

 

 

Copenhagen Fashion Summit afholdes i Operaen d. 3. maj, og er verdens største begivenhed for bæredygtig mode.

Det blev der sat fokus på fredag eftermiddag på Hotel Skt. Petri, hvor den fremmødte presse fik korte oplæg fra Eva Kruse, klimaminister Martin Lidegaard (R), Novozymes’ Lars Christian Hansen og Jonas Eder-Hansen, udviklingsdirektør i DAFI og ansvarlig for Copenhagen Fashion Summit.

Og udover afslutningsvis at præsentere et par af topmødets hovedtalere – bl.a. Helena Helmersson, CSR-ansvarlig i H&M, blev der talt om modebranchens udfordringer og løsninger. 

Derfor var det også på sin plads at modeugen blev brugt som afsæt for tale om det kommende stormøde, der sidste gang det blev afholdt i 2009 havde næsten 700 deltagere.

Business – ikke filantropi
Mens de fremmødte nød mad på lokale råvarer og koldt postevand (man er vel bæredygtig), ridsede Eva Kruse historien op om NICE (Nordic Initiative Clean and Ethical, red.) og hvordan moden, som eksplicit kommunikationsmiddel, kan være en god budbringer af det bæredygtige budskab.

Men samarbejdet med FN, Copenhagen Fashion Summit og virksomhedernes forsøg på at blive mere bæredygtige sker ikke for vores blå øjnes skyld. Der er nemlig også tale om kolde kontanter.

”Det her er business, ikke filantropi – folk har ikke råd til at lade være. Men nu skal vi have forbrugerne med, for forbrugerne køber stadig modetøj, fordi de kan lide farverne, snittet eller vil være sexede. Derfor er forbrugerne temaet for Fashion Summit,” sagde hun.

Det var et tema der gik igen hos minister Martin Lidegaard, der lagde ud med en god portion humor.

Tæt på catwalken
”Det her pressemøde er vist det tætteste, jeg kommer på en catwalk,” sagde han, og fortsatte i en mere seriøs tone.

”Det er meget opløftende at se initiativer som disse skyde op rundt omkring. Modebranchen er en af verdens mest forurenende industrier – kun overgået af olieindustrien. Priser på varer som mad, tøj og olie faldt hele sidste århundrede – men er de sidste ti år steget markant pga befolkningstilvæksten. Så det her handler om at overleve,” slog han fast og fortsatte:

”At blive grøn er ikke en modsætning til at være fashionabel, men skal være en forudsætning for, at man overhovedet kan have en virksomhed. Og vi skal hele vejen rundt. Fra energiforbruget, til transporten og til efter forbrugeren har købt tøjet.” 

Politikerne kan ikke alene
”Politikerne arbejder hårdt, både i regeringen og i EU for at gøre det nemmere for virksomheder at blive grønne. Men ligegyldigt hvor gode politikerne er, kan vi ikke gøre det alene,” sagde han og pegede på virksomheder og forbrugere som nøglespillere.

”Vi kan ikke lave produkterne og vi køber ikke – alle – produkterne – og hvis modebranchen kan blive eksemplet på, at det grønne ikke nødvendigvis betyder et skridt tilbage, men et frem, er det kæmpe stort.”

Små ting kan gøre en forskel
Som afslutning talte Eva Kruse om, at en af de gode ting ved bæredygtighed er, at man med meget små mekanismer kan ændre rigtig meget.

”Hvis vi kunne gå sammen om at lave vaskevejledninger i tøjet fx, der sagde 30 eller 20 grader, kunne vi spare virkelig meget vand og energi. Forbrugerne kigger jo på dem. Man kan dele det op i små bidder, så det ikke bliver en kæmpe elefant at sluge. Og det er muligt nu,” sagde hun og henviste til bl.a. Novozymes, der har præsenteret enzymer, der blandt andet gør det muligt at vaske rent ved de helt lave temperaturer.

Klart budskab
Fra Novozymes blev også nævnt bioteknologien som vejen frem samt andre muligheder for at erstatte højenergi med lavenergi – alt sammen i et spareperspektiv, der formindsker brugen af ressourcer. Men budskabet var klart.

”Der er allerede en masse løsninger. Men det er ikke altid let at komme med ny teknologi. Modebranchen er ikke en industri, der i fx produktionen eller forbruget skifter hurtigt,” sagde han og pegede på udlandet.

”Modebranchen skal sætte standarden overfor producenterne. Alle skal arbejde bedre. Meget tøj bliver produceret i udlandet, og hvis vi kunne få kinesiske producenter med på den, ville det være fantastisk. Men det kræver et skub i den rigtig retning,” afsluttede han.

Den opfordring er hermed givet videre.

Foto af Martin Lidegaard af Mette Damgaard-Sørensen