Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Samuji AW12

Samuji er finsk og showdebutant på denne vinters Copenhagen Fashion Week. Æstetikken er imidlertid meget som vi kender den fra vores – og finnernes – søsterland, Sverige: minimalistisk, skarp og enkel.
Samuji er finsk og showdebutant på denne vinters Copenhagen Fashion Week. Æstetikken er imidlertid meget som vi kender den fra vores – og finnernes – søsterland, Sverige: minimalistisk, skarp og enkel.

 

Samuji er finsk og showdebutant på denne vinters Copenhagen Fashion Week. Æstetikken er imidlertid meget som vi kender den fra vores – og finnernes – søsterland, Sverige: Minimalistisk, skarp og enkel.
 
Her var enkle men stadig cool kåber, rene linjer i både løse, skarpskårne toppe, nederdele til midt på læggen og en kittelinspireret sort slå-om-kjole i fast stof med korte ærmer – og et skørt, der ligeledes var skåret midt på læggen. I det hele taget gik det læg-lange igen i både buksenederdele, nederdele, bukser og kjoler. 
 
Høj talje – meget høj
Et par herreinspirerede bukser havde hævet taljen til helt op under brystet, og det fungerede. I hvert fald på de åletynde modeller. Og flere andre indgange tog også fat i velkendte herretøjssilhuetter – men med et twist. 

[[addon]]

Det var helt tydeligt tøj af høj kvalitet, der blev vist på podiet, men med få undtagelser savnede man alligevel lidt frisk pust midt i den skandinaviske minimalisme af sort og gråhvidt krydret med en rusten karryfarve og en ligeledes rusten bordeauxrød – alle placeret i ublandede blokke.
 
Store dybe lommer
En jakke med store, dybe firkantede lommer hørte til blandt de friske pust – igen var der leget med klassiske detaljer, og også en kjole bør fremhæves som noget ganske særligt – eller var det en nederdel og en bluse? Den var svært at se fra tilskuerpladserne i koncertsalen på musikkonservatoriet, hvor man – som også før nævnt – er lidt rigeligt langt fra modellerne.
 
Kjolen bestod af hellangt sort skørt med masser af vidde og en smækbuks-inspireret lukning fra bærestykket og op over skuldrene for oven – bagtil formet som en skarp grafisk trekant. Herunder en rokokoskjortebluse med masser af vidde i de hvide ærmer, der var lukket med tætsiddende manchet ved håndleddet. 
 
En avantgardistisk-humoristisk afstikker fra den ellers mere stringente damekollektion.
 
Volumen med facon
Kollektionens korte løstsiddende kjoler er også værd at dvæle ved. De optrådte i flere udgaver, blandt andet i et sort/gråt printet (eller vævet – igen svært at bedømme på afstand) materiale. Og selvom de faldt løst på modellerne, var konstruktionen så gennemtænkt, at de alligevel smøg sig på strategiske steder og således midt i volumen gav kvinderne kurver og talje.
 
Samuji viste en helstøbt kollektion hvis inspiration jævnfør pressematerialet var hentet i lige dele det gamle Italien og finsk folklore. Kvaliteterne var der ikke en finger at sætte på, og ej heller udførelsen – man får kvalitet for pengene. Men – med nogle undtagelser – yderligere innovation havde klædt kollektionen. Dog bliver det bestemt  spændende at følge næste kollektion fra brandet – for der er stort potentiale.