Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Rützou AW12

Under overskriften Eccentric Simplicity er kollektionen Susanne Rützous hyldest til Iris Apfel, inkarneret New Yorker og stilikon.
Under overskriften Eccentric Simplicity er kollektionen Susanne Rützous hyldest til Iris Apfel, inkarneret New Yorker og stilikon.

Dagen og tidspunktet, onsdag aften kl. otte, har gennem flere år været Rützous faste tid i showkalenderen. Og efter smutturen til Stockholm sidste sæson, er brandet nu igen at finde i København – denne gang dog i Den Grå Hal på Christiania, modsat tidligere tiders show på Rådhuset.

Under overskriften Eccentric Simplicity er kollektionen Susanne Rützous hyldest til Iris Apfel, inkarneret New Yorker og stilikon. Kendt for sine kæmpestore runde briller og eklektiske smag blev dette oversat til et miks af materialer, teksturer og prints tilsat store statement-halskæder af forskellig art – nogle med snore og vedhæng, andre i etniske udformninger og andre igen med store roser, der også gik igen på blandt andet bælter.

Stor diversitet
Og kollektionen var da også kendetegnet ved en stor diversitet både i farver, prints og silhuetter. Det understreger, at Rützou grundlæggende har noget kommercielt. Excentrisk, måske, men på en måde, der er tilgængelig og ikke alt for skræmmende.

Der var løse, tynde bukser, der strammede ved anklen, stramme bukser, fine kjoler, der skar over knæet og gulvlange af slagsen også. Helt afdæmpet og klassisk tøj, noget der larmede lidt mere, fine toppe, der nok skal blive et hit, samt – noget af det bedste i kollektionen – overtøj. Fx virkelig fint udførte marineblå frakker med gode detaljer.

Malplaceret i universet
En halvlang skjortekjole med knapper på fronten og høj hals mindede lidt for meget om Det lille hus på prærien, mens afslutningen, en gulvlang, tyk nederdel ikke gjorde passede ind med resten af kollektionen, ligesom en stram lædertop også virkede en kende malplaceret i universet.

[[addon]]
Når det er sagt, så kan Susanne Rützou altså noget med farver. En insisterende klar rød, en knækket limegul, en smuk safranfarvet kjole med dyb ryg samt brugen af farver i de forskellige prints vidner om en overordentligt veludviklet farvesans. Et sæt i en dyb vinrød var flot, men med guldlynlåsene var det nemt at tænke klassisk Stine Goya.

Udvælge og indsnævre
Designeren skriver selv i pressematerialet, at designprocessen har handlet om at udvælge og indsnævre sig mod et ukompliceret udtryk. Interessant er det, at dette beskrives som Susanne Rützous svar på tiden, der ”er alt andet end transparent.” Det er befriende, at en af Danmarks mest etablerede designere på den måde åbent giver sit modsvar til den tid, vi lever i.

Rützous univers er stærkt etableret,. men i en showmæssig sammenhæng, kan en alt for stor diversitet nemt komme til at fremstå usammenhængende – hvor meget man end gør for gennem styling at binde det hele sammen.

Men de blafrende stoffer i silke og silkesatin, det flotte overtøj og de tiltalende farver er genkendeligt Rützou’sk. Det skal forbrugerne nok lægge mærke til – og det er i sidste ende dem, det hele handler om.