Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Jean//Phillip AW12

Jean//Phillips kollektion var en fortsættelse af temaet fra sommerkollektionen og en af designerens bedste.
Jean//Phillips kollektion var en fortsættelse af temaet fra sommerkollektionen og en af designerens bedste.

Det var en fortsættelse og videreudvikling af sidste kollektion, Jean//Phillips bud på efterårsmoden. Dermed var det forsat en udforskning af samuraikrigere og det gamle Japans linjer. Under titlen The Arcane Aftermath var det Nimb, skinnende i en frostklar morgensol, der udgjorde rammen om showet.

Og det startede forrygende. Ligesom ved David Andersens brug af farver er det her på sin plads at sige hold nu fast, for efter første lysegrå indgang kom – hold nu fast – lyseblå. Den havde man ikke set komme fra Jean//Phillip, hva’?

Forfriskende lys
For det første var det forfriskende med lidt lys farve fra designeren – det klædte tøjet usandsynligt godt og gjorde det lettere, knapt så dunkelt og mere… sart? Det sarte sat over for det maskuline gik op i en højere enhed, som i en lang bluse med hætte, der flød efter modellen. Den kom også i en glimrende og mere rå version i sort, men den blå løb med sejren.

Inspirationen er – ligesom i sidste kollektion – ret subtil, og skal nok nærmere ses som en overordnet holdeplads for designeren. I et par højtaljede grå bukser med bindebånd i siden var referencerne dog tydelige.

Mørkere del
Efter åbningen på den lyse side af kollektionen fulgte nu en mørkere del, holdt i sort og en støvet grå. Flossede kanter på veste og bluser af vasket hør, tynd jersey, cashmere og vasket lammelæder gik igen fra det lyse til det mørke, men virkede helt anderledes diverst i sort end i sart blå. Men der er en rød tråd og Jean//Phillips dna er intakt – materialerne og udtrykket er der, ligesom de oxiderede lynlåse er en signatur. Skrå på jakker og med mulighed for både at lyne op og ned samtidig på bluser.
[[addon]]
To tasker blev introduceret, beklædt med swakara-pels, og disse markerede overgangen til designerens to pelsjakker, ligeledes i swakara, der afsluttede showet. En tætsiddende frakke med skrå lynlås og en lys indfarvning på skuldrene var smuk, ligesom showets sidste – en blazer med gråsort swakara med lyse striber og mørke læderærmer. Dygtigt konstrueret og en fin måde at arbejde med pels på – befriende at se herrepels, der ikke var tunge vinterkåber i mink.

Voksne hårrøder
Point for det, og godt set – for man kunne sagtens se dem hænge i en dyr butik i Paris sammen med resten af kollektionen – og blive købt. Det var voksent, hvilket understregedes af modellernes hårrødder, der var farvet grå. Showæstetik, måske, men også en fin markering af, at det er blevet mere modent.

Brugen af farver og pels markerede også dette i en kollektion, der let og elegant strøg til tops som en af designerens bedste, med åbningen og slutningen af showet som højdepunkter. Udviklingen fortsætter altså i en positiv retning og markerer, at Jean//Phillip i højere og højere grad får designet sig hen mod et publikum, der kan omfavne brandet og løfte det til et større salg.