Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Anmeldelse: Bruuns Bazaar AW12

Det er svært ikke at holde af det nye Bruuns Bazaar - og her regnes 'det nye’ Bruuns Bazaar som tiden efter, Rebekka Bay – tidligere Cos-designer – er tiltrådt som den danske koncerns kreative chef.
Det er svært ikke at holde af det nye Bruuns Bazaar - og her regnes 'det nye’ Bruuns Bazaar som tiden efter, Rebekka Bay – tidligere Cos-designer – er tiltrådt som den danske koncerns kreative chef.

Det er svært ikke at holde af det nye Bruuns Bazaar – og her regnes ‘det nye’ Bruuns Bazaar som tiden efter, Rebekka Bay – tidligere Cos-designer – er tiltrådt som den danske koncerns kreative chef.  

For stilen er så enkel, ren og strømlinet samt veludført, at tøjet umiddelbart fungerer som (lækkert) basistøj – men alligevel ved nærmere gennemgang er spækket med diskrete detaljer, der giver brandet den eksklusivitet, der også kendetegnede Cos under Rebekka Bay.
 
Detaljeløs rigdom
Der var sweatshirts af neoprenlignende materiale, fuldstændig blottet for detaljer, der var slacks i fed, bourdeauxfarvet råsilke og så var der et par virkelig smukke A-nederdele til under knæet, i henholdsvis sort og helt lys rød silke med råhvid linning.
 
Og den mere bløde silhuet, vi kender fra Bruuns Bazaar fik også råderum. Her bør især fremhæves en meget elegant hvid skjortebluse i gennemsigtig chiffon, hvor frontstykkernes dobbeltradede tilknapning skabte blusens detalje ved – grundet de flere lag stof oven på hinanden – at fungere næsten som en stribe, der fulgte modellens kurver.
 
Skarpt og enkelt
Herrekollektionen var, bevares, elegant og sindssygt veludført, men næsten grænsende til kedelig. På damesiden var silhuetterne enkle men med detaljer i form af læg, kontraster og overraskende sømme. Og hvor der på herresiden var knivskarpe jakkesæt i gråt uld tilsat elektrisk blå skjorte, klassiske uldne sorte herrejakker med læderdetaljer ved de paspolerede lommer og detslige, savnede man det der lille ekstra indslag. Men trods alt: Skarpt og enkelt.
 
Farveskalaen var holdt i dyb flaskegrøn, mørk bordeaux, en lyserød grænsende til beige eller fersken, knækket hvid, og så ellers enkelte dele i mørk blå og sort. Kun ét mønster var der plads til på runwayen: et rigtigt fint ternet stof, der både optrådte i en hvid/grå udgave med røde pletter i ternenes ’samlinger’ og i en ren flaskegrøn/hvid version. De fungerede begge fantastisk fint, men faktisk blev især sidstnævnte udgave benyttet elegant i kollektionen.
 
Meget elegant
Det nye Bruuns Bazaar har på damesiden fjernet sig markant fra tidligere kollektioner ved at benytte langt færre detaljer i form af plisseringer, flæser og fryns. Til gengæld er detaljen arbejdet helt ind i snittene, således, at en helt enkelt sort kjoles brystindsnit – de syninger, der typisk giver en kjole facon under brystet – er drejet, og ligger lodret fra den runde halsudskæring og nedad. Meget elegant.
 
På herresiden er stilen stadig skarp og lækker – begge dele mere end nogensinde, faktisk, og hvis ikke kernemålgruppen føler, at Bruuns Bazaar med den nye kollektion er dem utro, kunne Bruuns Bazaar AW12 faktisk gå hen og blive en habil bestseller.