Ny analyse: Fortsat pres på de små butikker
Stigende bomuldspriser i samspil med øget onlinehandel betyder, at der fortsat er pres på de mindre specialbutikker inden for modebranchen. Det viser revisionshuset Deloittes analyse af modebranchen.
Stigende bomuldspriser i samspil med øget onlinehandel betyder, at der fortsat er pres på de mindre specialbutikker inden for modebranchen. Det viser revisionshuset Deloittes analyse af modebranchen. Forskellen mellem producent- og detailleddet bliver større, og de små aktører er presset, påpeger rapporten videre.
Mens det hjemlige salg stadig skranter i eftervirkningerne af finanskrisen, har især den danske modebranchens største spillere samt nichevirksomheder atter en solid økonomi i kraft af stigende eksport.
Branchedyk
Hele branchen tog et dyk, da finanskrisen ramte i efteråret 2008, og kun dele af branchen har rejst sig. Der er blevet langt større forskel mellem producentleddet og detailleddet, og mens de store aktører generelt har en sund forretning, er de mange små virksomheder fortsat presset.
"For nogle af de mindre aktører i detailleddet er det et langt forhindringsløb. Først så vi skift, hvor mange forbrugere blev mere prisbevidste, hvilket var til kædebutikkernes fordel. Nu bliver de mindre specialbutikker så yderligere presset af stigende internethandel," siger statsautoriseret revisor Peter Mølkjær, der er leder af Deloitte branchegruppe for mode- og tekstil. Han fortsætter:
"Og vi har endnu ikke set effekterne af bomuldsprisernes himmelflugt, hvor det kan blive svært at sende regningen videre til forbrugerne. Det er særdeles svært at klare sig som mindre aktør, hvis man ikke har en stærk og veldefineret niche."
Syv ud af ti har overskud
I producent- og engrosleddet kom syv ud af ti virksomheder ud af med overskud i det seneste regnskabsår. I detailleddet var det kun godt halvdelen, som havde overskud.
"Desværre peger alt på, at billedet vil være forværret, når vi kan trække nye regnskabstal," lyder det fra Deloitte-revisoren.
Første halvår af 2011 ser faktisk flot ud, men fra juli og frem kaster gældskrisen tunge skygger over privatforbruget, forklarer han:
"Eksporten i de første tre kvartaler af 2011 er gået så godt, at den samlet set vil stige på årsplan, men selvfølgelig kan man frygte, at det i 2012 kan blive svært at holde det meget stærke salg i Tyskland og Sverige, som har trukket eksportfremgangen," siger Peter Mølkjær.
Provinsgågaderne lider
Han peger på, at udviklingen allerede er synlig i de større provinsbyers gågader, hvor kædebutikkerne fylder mere, og de uafhængige specialbutikker forsvinder. De mindre specialbutikker skal adskille sig markant for at overleve. For samtidig med, at forbrugerne trækker mod value-for-money, hvilket i praksis vil sige kæderne, tager internettet mere og mere af salget:
"Det er overraskende, fordi modetøj er et produkt, hvor man normalt gerne vil se, røre og prøve, men både vores egen julehandelsundersøgelse og en analyse fra FDIH peger på, at især de unge handler mere og mere tøj på nettet. Det er en oplagt måde at få nedbragt omkostningerne. Og når forbrugerne ikke vil betale mere, samtidig med at vi ser har stigende råvarepriser, er det oplagt at internethandlen vil blive forstærket. Og der er oplagte stordriftsfordele, så konsolideringen vil fortsætte," siger Peter Mølkjær.