Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Modeugens aktører: Ann Hertha

Fashion Exclusive har markeret sig med deres shows på Nimb - og en af kvinderne bag er Ann Hertha.
Fashion Exclusive har markeret sig med deres shows på Nimb - og en af kvinderne bag er Ann Hertha.

Inden længe står der Copenhagen Fashion Week AW12 i kalenderen og dermed er der travlhed i den danske modebranche. FashionForum.dk sætter i serien ”Modeugens aktører” en række forskellige mennesker, der på hver sin måde arbejder med mode, stævne, for at høre om deres oplevelser, erfaringer og planer under modeugen.

Ann Hertha er en af kvinderne bag  Fashion Exclusive, der i år producerer shows for en lang række designere. Basen er som altid Nimb – men dette år er CIFF tilføjet et i forvejen travlt program.

Hvordan forbereder du dig til CFW?
Forberedelserne til CFW AW12 startede umiddelbart efter sidste modeuge med evalueringer og planlægning af den kommende modeuge. FASHION EXCLUSIVES primære aktivitet under modeugen har hidtil været kommunikationsplatformen "FASHION EXCLUSIVE at Nimb", hvor designere og livsstilsbrands med fordel har co-branded sig. Men sammen med min partner Anette Kjærgaard er vi hele året rundt i dialog med vores samarbejdspartnere, der på 5. sæson bl.a. tæller Mercedes-Benz og Jyske Bank.

Som noget nyt står FASHION EXCLUSIVE til februar bag trendshowet på CIFF. Det er et stort projekt, og vi fik til opgave at forny trendshowet og få fokus tilbage på tøjet. Det har vi lagt mange kræfter i bl.a. at ved omstrukturere udvælgelsesprocessen, udvide med flere designere og sidst, men ikke mindst har vi allieret os med Anders Thomsen – moderedaktør på det anerkendte LOVE Magazine.

Når vi kommer tættere på modeugen starter de lange dage, hvor der skal styr på alt det logistiske. I samråd med designerne bookes hår og make-up artister, stylister og DJ. Som kronen på værket, skal det store modelpuslespil gå op. Det kan give selv den bedste caster grå hår. Dagene umiddelbart før modeugen er booket ud med styling, fittings og gangprøver.

Ud over showproduktioner står FASHION EXCLUSIVE bag en række andre tiltag under modeugen, som kræver ekstra opmærksomhed og forberedelse. Som led i vores samarbejde med Mercedes-Benz, Jyske Bank & Hugo Boss producerer vi et banner, som pryder Nimbs facade og en backstage video. Vi holder en eksklusiv vinsmagning for 70 af deres vigtigste kunder, og så står vi for en intim middag i Nimbs smukke bar forud for Stasias show.
 
På et personligt plan sover jeg det meste af julen til min moders store frustration. Jeg booker altid en facial ind et par uger før og en massage ind dagen efter – som i år bliver i Oman, hvor vi rejser ned direkte efter den danske modeuge for at producere Muscat Fashion Week for andet år i træk.

Hvad forventer du at få ud af CFW?
Jeg forventer at JewlsCPH, YDE, Stasia, Jean Phillip, Veronica B. Vallenes og FQ1924 får fantastisk feedback på deres shows og kollektioner og at vores ekspertise på showproduktionen har været medvirkende hertil. På CIFF forventer jeg at presse, indkøbere og udstillere tager godt imod det "nye" trendshow og det nye tiltag med udstilling af tøjet over weekenden. Jeg forventer at vores samarbejdspartnere får den samme succes ved at co-brande sig med modebranchen og FASHION EXCLUSIVE at Nimb, som de har de 4 foregående sæsoner.

Generelt for CFW håber jeg, at modeugen får øget opmærksomhed fra de internationale indkøbere og pressen, og vi i højere grad kan markere København som modemetropol – kalenderen for AW12 er imponerende med både upcoming og kendte designere. I samarbejde med Kopenhagen Fur har FASHION EXCLUSIVE i år inviteret New York Times til at gæste Copenhagen Fashion Week.

Hvad ser du mest frem til?
Jeg synes, alle vores events er unikke fra YDEs show i Georg Jensens hovedkontor til Mercedes-Benz vinsmagning i Nimbs nyresturerede Nimb Vinotek. Men jeg glæder mig altid til at se Nimbs smukke bar forvandle sig fra show til show, og jeg glæder mig især til se at den første (og sidste) model gå på runwayen til CIFF og til se at Outlandish’ live performance. Men når det er sagt, så er det er noget helt specielt, når vores FASHION EXCLUSIVE-banner hænges op på Nimb facade, og jeg cykler forbi første gang – så er vi ligesom igang.