Så er Copenhagen Fashion Week AW12 skudt i gang med manér. Åbningsshowet blev vanen tro vist på Københavns Rådhus og præsenterede syv europæiske designtalenter udvalgt af Kopenhagen Furs kreative enklave, Kopenhagen Studio. 

Græske Eliana Dimitrakopoulou, uddannet fra London College of Fashion, indledte showet med en række boleroinspirerede pelskåber holdt i brændt orange, dyb turkis og hvid. Der var knald på volumen og en ekstrem opmærksomhed på detaljen, hvilket sikkert er en af årsagerne til, at netop en Dimitrakopoulou-kåbe også pryder vinterens officielle Copenhagen Fashion Week-plakat.

[[addon]]

Videre viste både britiske Louise Simmonds og britisk-østrigske Jennifer Murray herrekollektioner – sidstnævnte dog tættere op ad kategorien unisex end førstnævnte – og særligt Jennifer Murray bør da også fremhæves for nogle meget smukke, råhvide kortærmede kåber i ræv, hvor mønsteret, indfarvet i pelsen, lignede overdimensionerede pressede og tørrede blomster holdt i douce nuancer.
 
Fra Kina bød Ruiyue Liu på stærke farver i naivistisk barnlige sammensætninger – en kåbe med zigzagstriber i orange, rød og lime mink over skuldrene, påsat gulvlange baner af transparent plastikstof, og en vest, ligeledes med ryg af plast, sammensat af blå pels-revers, rødt venstre frontstykke, grønt/gulstribet højrestykke og gul knap – man fik næsten ondt i øjnene.
 
Olena Tsymbal fra Ukraine havde holdt sin kollektion i en naturlig brun og beige farveskala, her var inspirationen hentet i rokokoen med snørreliv, kåber og opknappede skjorter – hendes indslag nærmede sig det vulgære med hotpants i pels og en ‘buket’ af rævehalser som accessoir til sidste indgang. 
 
Alexandra Gold fra Royal College of Art i London skilte sig ud med en kollektion bestående af sorte pelshatte. Her var pelskasketter med ekstralang skygge, caps med (hestehale?)hår vajende som et slør foran modellens ansigt og en aftenelegant pilleæskehat i elegant blank pels.
 
Tøjet var holdt ganske enkelt – skarpskårne løse t-shirts i sort skind og løse bukser – blot en enkelt t-shirt var påsat pelskrave og bandt på den måde kollektionen sammen. Points for særegenhed, men småstatisk hestehår hængende foran munden er altså ikke appetitligt, så snart man fjerner sig fra runwayen.
 
Showets eneste danske designer var også i FashionForum.dks absolutte top tre sammen med Eliana Dimitrakopoulou og Jennifer Murray.
 
Morten Underbjerg Olesen, uddannet fra TEKO og Royal College of Art, viste en række – også farvestrålende, men i modsætning til Ruiyue Liu – smagfuldt sammensatte kåber. Frakkerne i lys grøn koblet med fuchsia og borter af guld kunne lyde tacky og for meget, men de fungerede fantastisk med blomsterbesatte hovedbeklædninger.
 
Inspirationen var hentet hos den sydamerikanske malerinde Frida Kahlo, men der var faktisk også lidt Østens mystik over Morten Underbjergs kollektion, hvor også en lysviolet pelskåbe med guldbesatte syninger imponerede.
 
Kollektionen var ekstravagant og måske ikke synderligt kommerciel, men vidnede ikke desto mindre om en enormt god farveforståelse – og om, at designeren har hentet lige dele af sin uddannelse hos TEKOs dygtige konstruktører og hos de mere kunstnerisk vidtfavnende undervisere på Royal College i London.