Hvis flere danske modevirksomheder skal bide sig fast i udlandet og trække sig selv op af krisen, kræver det en omlægning af salgsmønstrene og fokus på at blive så skarp på designets profil som muligt. Det vurderer direktør for netværksorganisationen Danish Fashion Institute Eva Kruse overfor Berlingske Business.
 
Hun mener, at mange danske modefirmaer med fordel kunne åbne egne butikker og dermed opnå fuld kontrol med, hvordan varerne bliver præsenteret og solgt – i modsætning til i dag, hvor mange sælger en gros og er afhængige af samarbejdet med butikkerne. Et samarbejde, der i krisetider kan være ekstra anstrengt på det danske hjemmemarked, fordi mange butikker lukker og andre har problemer med at betale deres leverandører til tiden.
 
"Hvis man er et lille brand, skal man blive bedre til at kontrollere sine "hyldemeter" og være mere opmærksom på, hvordan man styrer sin tilstedeværelse i detailhandlen. Et mindre mærke som NN07 har fx. ikke egne butikker, men et stramt retailkoncept med eget POS materiale, egne bøjler og stativer, de kræver, at butikken skal købe et minimum af varer så kollektionen er godt repræsenteret, og det er en anden måde at styre det på, i stedet for at bare at håbe og læne sig tilbage og vente på, at krisen driver over," siger Eva Kruse til Berlingske Business.
 
Sidste år omsatte danske modevirksomheder for 26 mia. kroner, hvilket er en stigning på 11,8 procent i forhold til året inden. 9 ud af 10 stykker tøj fra Danmark bliver eksporteret, og den samlede eksport løb således op i knap 25 mia. kroner sidste år, fremgår det af en opgørelse fra Dansk Mode & Tekstil. Halvdelen af eksporten står koncernen Bestseller dog for, og derfor er der endnu plads til, at mindre danske modevirksomheder kan gøre det bedre på globalt plan.
 
Og det handler i høj grad om at blive knivskarp på, hvem man er som designer, vurderer Eva Kruse, der gerne ville kunne genkende et stykke dansk design uden at behøve at kigge i nakken på kjolen eller blusen.
 
"For små mærker, der ikke kan lave egne butikker, tror jeg, at det handler om at være meget præcis i din design-DNA og lave et mere smalt og fokuseret koncept. Et mærke som fx. DAY Birger et Mikkelsen skal med egne butikker have så stor en kollektion, at man kan servicere kunden hele vejen rundt, mens mindre mærker skal dyrke en niche og være så skarpe som muligt på deres område, eks. Stine Goya og Henrik Vibskov," siger direktøren for Danish Fashion Institute.
 
Ifølge tallene fra Dansk Mode & Tekstil er det som vanligt Tyskland, der er den største aftager af danske mode, efterfulgt af Sverige, Holland og Norge. Således solgte danske modevirksomheder i årets første 10 måneder af 2011 for knap 5,5 mia. kroner til Tyskland, for 2,8 mia. kroner til Sverige, 2,2 mia. kroner til Holland og knap 2,1 mio. kroner til Norge.
 

Kilde: Business.dk