Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Modeugens Aktører: Pernille Rahbek

Indehaver af showroomet Magnet Pernille Rahbek er med sin store erfaring gammel i gårde i modeugen, hvilket hun beretter om i dette afsnit af Modeugens aktører.
Indehaver af showroomet Magnet Pernille Rahbek er med sin store erfaring gammel i gårde i modeugen, hvilket hun beretter om i dette afsnit af Modeugens aktører.

Inden længe står der Copenhagen Fashion Week AW12 i kalenderen og dermed er der travlhed i den danske modebranche. FashionForum.dk sætter i serien ”Modeugens aktører” en række forskellige mennesker, der på hver sin måde arbejder med mode, stævne, for at høre om deres oplevelser, erfaringer og planer under modeugen.

Som indehaver af showroomet Magnet er Pernille Rahbeks dage fulde af kundebesøg, shows og et mix af business og pleasure.

Hvordan forbereder du dig?
Hvis jeg må tillade mig at være dybt useriøs, så forbereder jeg mig typisk med at være sund i ugerne op til. Med andre ord; der er større succes for mig forbundet med at tabe 3 kilo end at tage dem på i forbindelse med modeugen. Nu er det jo ikke
udseende, der bærer mig rundt rent businesswise – men det er trods alt ikke et minus at være lidt velplejet i denne branche.

Hvordan deltager du i CFW?
Jeg arbejder i døgndrift under modeugerne. Ugen er noget af det vigtigste for mig. Jeg kører byen tynd for at se mine kunders kollektioner og for at se relevante shows. Og så hænger jeg ud med mine venner, der også er i branchen. Så det er business og pleasure i en stor pærevælling. Og det er en uge jeg holder så meget af selvom jeg faktisk er så baldret i hovedet af at knevre og mingle – og samtidigt være professionel 5 dage i træk.

Hvordan ser dine dage ud under selve CFW?
Jeg er på alle messer fra tidlig morgen. Det er op kl. 07.00 og lige knalde en masse farve i ansigtet og gøre mig lidt anstændig. Og så kører jeg i pendul mellem shows og rundt på messerne. Om aftenen er jeg mere social med kundemiddage, fester, shows, etc. – så det er bestemt ikke min skønhedssøvn, der baner vejen for mig.

Hvad forventer du at få ud af CFW?
Jeg bliver helt sikkert opdateret på alt fra trends til sladder. Og så får jeg altid nye kunder. Dét klager jeg bestemt ikke over.

Hvad ser du mest frem til?
I år skal jeg for første gang lave tv-indslag til min nye tv-kanal, Magnoliatv.dk Jeg glæder mig afsindigt meget til dette. Vi har alt for lidt lækkert mode-tv i Danmark, og det har jeg tænkt mig at lave om på.

Har du nogle særlige rutiner eller ting du skal nå?
Mine modeuger er altid et puslespil. Shows ligger helt skævt for mig, så jeg har små systemer: måske er jeg på Gallery i 45 min., så indtil byen med taxa, se et show, så tilbage til Gallery. Jeg er ved at blive vanvittig af det flakken rundt, og alle de afbrydelser. Men jeg synes samtidig, at det er en af de bedste uger på hele året.

Hvad betyder modeugen for dig som professionel?
Jeg er jo så afsindigt gammel, at jeg har være hooked på modeugen, siden dengang jeg var 8 år, og jeg deltog med min mor, der havde "modebutik" på Danmarks mest afsidesliggende ø, Rømø. Dengang fandtes kun Bella Centeret, og det hed bare "modemesse". Så modeugen ligger som nostalgi dybt i mit hjerte. Og af frygt for at lyde hardcore patetisk, så synes jeg, at det er en gave for mig som ejer af et PR-bureau, at stærke kræfter gang på gang formår at stable dette på benene. Jeg får jo simpelthen serveret de mest fantastiske rammer på et sølvfad til at networke, socialisere og udvide min virksomhed.